• سه‌شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۳:۱۵
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 99030502434
  • خبرنگار : 71469

راهکارهای جلوگیری از ابتلای ورزشکاران به بیماری‌های عفونی/ نکات مهم برای بازگشت به ورزش

راهکارهای جلوگیری از ابتلای ورزشکاران به بیماری‌های عفونی/ نکات مهم برای بازگشت به ورزش

یک عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در ارتباط با نکات مهم مورد توجه توسط ورزشکاران برای جلوگیری از ابتلا به بیماری­‌های عفونی و مسائل مهم به منظور بازگشت ورزش در صورت ابتلا به بیماری‌های تنفسی و عفونت‌های گوارشی توضیح داد.

مهدیه ملانوری شمسی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نکاتی که باید توسط ورزشکاران برای جلوگیری از ابتلا به بیماری­‌های عفونی رعایت شود، اظهار کرد: تغییرات در سبک زندگی و آموزش­‌های بهداشتی، شستن مداوم دست­‌ها با صابون یا ژل ضدعفونی کننده، محدود کردن ارتباطات اجتماعی به ویژه در هنگام اوج تمرینات، کمتر دست زدن به صورت، چشم و دهان، کمتر دست زدن به سطوح عمومی و استفاده از وسایل شخصی (حوله، مسواک، لیوان و ...) از جمله نکات مختلفی است که باید توسط ورزشکاران برای جلوگیری از بیماری­‌های عفونی مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه یک ورزشکار در صورت ابتلا به بیماری­‌های عفونی چه زمانی می­‌تواند به تمرین برگردد؟ بیان کرد: در صورتی که علائم بیماری گردن به بالا و دارای علائم خفیف ­باشد ورزشکار نیاز به استراحت کوتاه مدت دارد و نیاز به کاهش بار تمرین است اما در صورتی که علائم بیماری گردن به پایین نظیر تورم غدد لنفی، اسهال، خستگی و سرفه خشک (بیماری ویروسی سیستمیک) باشد، ورزشکار چندین روز نباید فعالیت ورزشی داشته باشد و لازم است که تا زمان بهبودی علائم استراحت کند، در غیر این­ صورت مدت زمان بهبود طولانی می‌شود و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در ورزشکاران شود.

نکات مورد توجه به منظور بازگشت به فعالیت‌های ورزشی

این دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در مورد نکات مورد توجه به منظور بازگشت به فعالیت‌های ورزشی در هنگام ابتلا به بیماری‌های مجاری تنفسی فوقانی یا عفونت‌­های گوارشی در ورزشکاران، عنوان کرد: در نظر داشته باشید برای بیماری­‌های ویروسی ناشناخته مانند COVID-۱۹ یا آنفولانزای شدید حتما دستور پزشک را برای بازگشت به فعالیت ورزشی مدنظر قرار گیرد.

ملانوری شمسی افزود: حداقل یک روز بعد از توقف تب یا بهبود علایم تنفسی یا گوارشی قبل از بازگشت به فعالیت ورزشی منتظر بمانید، همچنین فعالیت با شدت خیلی پایین و با زمان کم شروع شود (۴۵-۳۰ دقیقه با ضربان حدود ۱۲۰ ضربه در دقیقه) و به تدریج افزایش یابد (چهار روز اول بعد از بهبودی را با احتیاط پشت سر بگذارید و به علایم بدنتان حساس باشید).

وی با بیان اینکه "در صورت مشاهده هر گونه بازگشت به علایم قبلی به پزشک مراجعه کنید،" گفت: علاوه بر این منتظر بمانید تا علایم در صورت بازگشت کاملا برطرف شوند، همچنین سطح تحمل خود را بعد از دوره بیماری در نظر بگیرید و زمان‌های ریکاوری را افزایش دهید و در نهایت نیز اگر در محیط بیرون مجبور به فعالیت هستید هفته اول بعد از بیماری پوشش بیشتری را در سرما استفاده کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.