• دوشنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99030502143
  • خبرنگار : 71523

تحلیل کارشناسی از ریزش این روزهای شاخص بورس

تحلیل کارشناسی از ریزش این روزهای شاخص بورس

حدود ۱۰ روز است که بازار سرمایه با روزهایی که پی در پی صعودی بود، خداحافظی کرده و شاهد کاهش‌ چشم‌گیر شاخص این بازار در روزهای اخیر بودیم. کاهش‌هایی که باعث شد شاخص کل که قله یک میلیون واحد را فتح کرده بود، دوباره به زیر یک میلیون واحد بازگردد. کارشناسان دلایل مختلفی را برای این کاهش شاخص می شمارند و وجود ابهام در بازار به دلیل نحوه آزادسازی سهام عدالت را مهم‌ترین آن می‌دانند.

روزبه شریعتی- کارشناس بازار سرمایه - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مشمولان سهام عدالت می توانند از روز سه‌شنبه، سهام خود را بفروشند، اظهار کرد: پیش از این اعلام کرده بودند سهام‌داران سهام عدالت طی حدود شش ماه می‌توانند ۲۰ درصد سهام خود را بفروشند اما ناگهان اعلام می‌کنند که این افراد می‌توانند از روز سه‌شنبه با مراجعه به بانک، ۳۰ درصد سهام خود را بفروشند.

وی ادامه داد: در این شرایط یک سهام‌دار در بازار سرمایه  حساب می‌کند اگر از ۵۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۱۰ میلیون نفر درخواست فروش دهند، نزدیک به ۳۰ میلیون فروش در بازار رخ می‌دهد و امکان ندارد بازار بتواند این حجم از سهم را خریداری کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این بازار در حال حاضر هیجانی است، گفت: باید گفت بازار از ابهام، عدم شفافیت و بی ثباتی می ترسد. اگر برای مثال قرار باشد برای سهمی مانند شتران، هزار میلیارد تومان فروش انجام شود، حتی اگر مدیر سرمایه‌گذاری حقوقی پول داشته باشد و بر این باور باشد که این سهم ارزنده است، اکنون نمی‌خرد و تا اواخر خردادماه صبر می‌کند تا ببیند تکلیف سهام عدالت چه می‌شود. این‌که در بازار برنامه مشخصی وجود ندارد و هر لحظه تصمیمات مختلفی گرفته می‌شود، خریدار عقب می‌کشد.

شریعتی با تاکید بر این‌که پول در بازار سرمایه زیاد است، اظهار کرد: روز شنبه سهام سایپا و ایران خودرو با هم ۸۰۰ میلیارد تومان معامله شده است. درحالی که این سهم‌ها زیان‌ده هستند و با این ۸۰۰ میلیارد تومان امکان جمع آوری صف فروش فروش شپنا، شبندر، فولاد و... وجود داشت اما این‌که سهام‌دار ترجیح می‌دهد به جای سهام فولادی که در جهان رو به رشد است، دلار ۱۸ هزار تومان است و سود بانکی ۱۵ درصد که رو به کاهش است، سهام زیان‌ده سایپا و ایران خودرو را بخرد، جای سوال است.

وی ادامه داد: برخی سهام‌داران درمورد این‌که فولاد مبارکه و ایران خودرو چه فرقی با یکدیگر دارند، هیچ اطلاعی ندارد. درواقع درکی از سودآوری ندارد به همین خاطر شاهد پنیک عصبی توده وار بسیاری در بازار هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۵ ۱۰:۲۸

قابل توجه مدیران بورس: 1- طرح کم کردن کارمزد کارگزارا خوبه به این دلیل که الان اکثر معاملات انلاینی شده و در واقع کارگزار پول مفت بدون زحمت داره میگیره. 2-ولی یک کار مهمتر باید دولت انجام بده و اون اولویت در اردرگزاریهاست که همیشه حقوقیا و کارگزاریا از اول بر مردم عادی اولویت داشتن و همیشه اول اوردرهای اونا وارد سیستم میشه و بعد مال باقی مردم.این کار همیشه ضررهای جبران ناپذیری به مردم وارد کرده که باید هر چه سریعتر اصلاح شود.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۵ ۱۱:۴۰

ثبت شدن سفارشهای کارگزاران و حقوقیهای بازار قبل از سفارشات مردم رانت بزرگی بنفع انها و ضرر مردم ایجاد میکند.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۵ ۱۰:۳۴

جناب کارشناس اگر سهام خودرو و سایپا زیانده نبود که قیمتش بجای 150 تومن مثل همان فولاد مثال شما بالای 1000 تومن بود.درثانی خودروسازها دارن از زیان بیرون میان و همین باعث ازردنگی بیش از حد و مفت بودن قیمتهای فعلی هست. مسلما صدها هزار نفری که این سهامو خریدن همگی بی اطلاع نیستند و چه بسا کارشناسان حرفه ای زیادی داخل انها هم هست.