• چهارشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99022417330
  • خبرنگار : 50249

آیت‌الله علم‌الهدی:

امیرالمومنین(ع) مانعی بر سر راه مطامع سیاسی قدرت‌یابان بود

امیرالمومنین(ع) مانعی بر سر راه مطامع سیاسی قدرت‌یابان بود

ایسنا/خراسان رضوی آیت الله سید احمد علم الهدی با اشاره به اینکه حذف نسخه علی(ع) به عنوان یک رهبر فوق بشری برنامه دشمنان ایشان بود، گفت: علت اصلی عداوت با امیرالمومنین(ع) فرصت طلبی‌ها و مطامع سیاسی قدرت‌یابان بود که ایشان را مانعی بر سر راه خود می‌دیدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، همزمان با شامگاه 23 اردیبهشت ماه مصادف با 19 رمضان و اولین شب قدر در حرم مطهر رضوی، بیان کرد: شب های قدر مصادف با ایام شهادت امام علی(ع) است. این تقارن با ساحت ولایت‌مدار مولی امیرالمومنین(ع) در حقیقت یک سرمایه آبرومند برای شیعیان و ارادتمندان آن حضرت به ساحت مقدس پروردگار است.

وی افزود: شبی که بنا است با امضاء حضرت حق سرنوشت و مقدرات ما قطعی شود و شبی که بنا است یک قلم قرمز بر گناهان و معاصی ما کشیده شود و به عنوان یک بنده دلداده  ذات حق در دفتر بندگان خدا ثبت و ضبط شویم. ما دستمان به دامن مولایمان امیرالمومنین(ع) است که همه بی آبرویی‌ها و درماندگی‌های ما در عرصه عبودیت ذات اقدس الهی به آبروی امیرالمومنین(ع) و شفاعت حضرت کاملا تامین می‌شود.

امام جمعه مشهد ادامه داد: امشب شبی است که بیشتر دل‌ها متوجه مظلومیت مولی علی(ع) است و شناخت ابعاد مظلومیت امیرالمومنین(ع) به عنوان نقطه حائز اهمیت  که عواطف‌ ما را به استخدام آن حضرت در آورده و دل‌های ما را از رهگذر عشق علی(ع) به دلدادگی ذات مقدس پروردگار وصل کرده، سبب شده نسبت به شئون زندگی در راه حق  کاملا یک مسیر صحیح را ادامه دهیم. تامل و دقت به ابعاد مظلومیت مولی از این جهت برای ما موضوعیت دارد و این از اهمیت خاص برخوردار است.

علم الهدی ابراز کرد: در تمام کره زمین اگر وضعیت تمام مظلومان جهان ارزیابی شود هیچ کس مظلومیتش به اندازه مظلومیت علی(ع) نبوده است؛ یعنی تمام پهنه زندگانی حضرت به ویژه در زندگی سیاسی ایشان مظلوم واقع شدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در کنار مظلومیت نیز دشمنی دشمنان با علی(ع) بوده است، امیرالمومنین(ع) در نتیجه دشمنی دشمنان این مظلومیت را داشتند اما چرا این همه عداوت با علی(ع) وجود داشت؟

وی عنوان کرد: علی(ع) جامع تمام خصوصیات و کیفیات عظیم و مهم بوده‌اند و در هیچ یک از نقاط زندگانی حضرت نقطه ضعفی وجود نداشت که مورد نفرت کسی قرار گیرد که با علی عداوت و دشمنی داشته باشد؛ اما دشمنی آن قدر زیاد بود که حتی در صحرای کربلا وقتی امام حسین(ع) سئوال می پرسد چرا خون من را حلال می شمارید دشمنان در پاسخ می گویند از بغض علی است اما این چه بغضی بوده که حتی 20 سال بعد از شهادت حضرت از عزیزانش انتقام می‌گیرند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: مگر چه نقطه‌ای در وجود حضرت وجود داشت که این بغض و کینه از سوی دشمنانش ابراز می‌شد. این امر نیز منشاء مظلومیت علی(ع) و سئوال از مظلومیت آن حضرت است که توجه ما به این امر وضع ما را در زندگانی و تداوم مسیر حق روشن می کند. آنچه باعث عداوت علی(ع) شد و باعث شد مظلوم‌ترین فرد در دنیا شناخته شود مسأله قدرت‌یابی‌ها، فرصت طلبی‌ها و مطامع سیاسی افراد بود.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: وقتی رسول خدا(ص) مبعوث شدند و ماموریت یافتند تا مردم را به توحید دعوت کنند مخالفت‌ها با پیامبر(ص) شروع شد و در میادین جنگ مبارزات در حد بسیار قوی صورت گرفت و در نهایت وقتی قدرت حضرت در شبه جزیره عربستان تثبیت شده، عده‌ای به عنوان محکوم قدرت پیامبر(ص) اسلام آوردند و نه به عنوان اینکه حقانیت اسلام را قبول کردند؛ بلکه صرفا به خاطر اینکه در برابر قدرت رسول الله توان مقاومت ندارند و لذا در برابر مقاومت اسلام بود که اسلام آوردند ولی اسلامشان واقعی نبود.

وی افزود: با اسلامی که آوردند در صدد بودند تا در سایه اسلام آوردن و اظهار اطاعت در برابر پیامبر(ص) بتوانند جایگاهی در قدرت‌یایی و حاکمیتی بر جامعه عرب سهمی یابند و همان اول در عرصه  قدرت‌یابی یک مانع می‌دیدند و آن وجود مقدس امیرالمومنین(ع) بود؛ چراکه بر اساس آیه « و انذر عشیره الاقربین» پیامبر(ص) پس از دعوت قوم خویش فرمود: هر کس به من ایمان آورد جانشین من است وامیرالمومنین(ع) اولین کسی بود که به حضرت ایمان آورد لذا آنها می‌دانستند بعد از پیغمبر(ص)، علی(ع) با عظمت و فضیلتی که دارد جانشین ایشان است و اگر بنا شود که حاکمیت در دست علی(ع) باشد اینان در قدرت‌یابی و حاکمیت جایی ندارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: اینان علی(ع) را عنصری مانع در برابر خود می‌دیدند؛ لذا عداوت با امیرالمومنین(ع) از همان زمان مطرح شد. بعد از وفات پیامبر(ص) با توطئه در سقیفه و منحرف کردن مسیر رهبری سعی کردند جریان وحی را در رهبری جامعه حذف کنند لذا یک شخصیت فوق بشری مانند علی(ع) را از حاکمیت جامعه حذف کردند تا برایشان سهمی در قدرت باقی بماند.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: از روزی که فرماندهی لشگر کفر در احد به دست معاویه بود تا زمانی که پیامبر(ص) وفات یافتند کسی فکر نمی‌کند معاویه روزی در رأس قدرت قرار گیرد. این حاکمیت معاویه در واقع از سقیفه سرچشمه گرفت و علی(ع) مانع بر سر راه فرصت‌طلبان و قدرت‌یابان سیاسی بود که در جریان سقیفه حذف شد.

وی اظهار کرد: معمولا هر مظلومی با شهادت مظلومانه‌اش، مظلومیتش پایان می‌یابد اما با شهادت مظلومانه ایشان، مظلومیتشان تمام نشد و پس از شهادت نیز حضرت را در محافل و منابر و مراسم رسمی مختلف لعن می‌کردند و این سئوال بود که چرا به ایشان حتی پس از شهادت هم اهانت می‌کردند؟ حتی افرادی که اهانت می‌کردند خودشان هم علی(ع) را نمی‌شناختند و نمی‌دانستند برای چه علی را لعن می‌کنند؛ حتی روزی که عمربن عبدالعزیز دستور منع لعن علی (ع) را در منابر و محافل صادر کرد وقتی  بر منبر علی را لعن نکرد از بین جمعیت صدا در آمد السنه السنه سنت را فراموشی و علی را لعن نکردی.

وی گفت: دشمنان می‌خواستند نسخه علی(ع) را حذف کنند تا در برابر رهبری اسلام الگویی برای مدیریت جامعه اسلامی وجود نداشته باشد؛ چراکه تنها اینگونه بود که اینان می‌توانستند انواع جنایات را انجام دهند. منشاء تمام دشمنی‌ها نسبت به امیرالمومنین(ع) که نتیجه‌اش مظلومیت بی مثل و مانند ایشان بوده برای حذف شخصیت علی(ع) به عنوان یک الگوی رهبری و اسوه رهبری از چشم مردم بوده است و لذا انواع مظالم و جنایات را مرتکب شدند.

امام جمعه مشهد افزود: روزی که علی(ع) را از عرصه قدرت کنار زدند، به صورت طبیعی علی(ع) را حذف نکردند بلکه با عملیات روانی این اقدام را در نهایت خشم و با آتش زدن درب منزل حضرت و به شهادت رساندن همسر و فرزندش انجام دادند و حرمت پیامبر(ص) و خاندانش را از بین بردند و مقدمات روانی آن در سقیفه فراهم شده بود. اینان اعمال یک کینه و عداوت را اجرا کردند که نه تنها علی را حذف بلکه فراموش و محو کنند؛ حتی در واقعه کربلا نیز به اسرا غذا و آب نمی‌دادند تا التماس کنند و آنان را ذلیل کنند حتی به کتک زدن آنان هم متوسل شدند تا این ذلت و خواری را در خاندان علی(ع) ببینند.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: علی(ع) الگوی رهبری بود و حذف این الگو برای این بود تا مردم از رهبر توقعی نداشته باشند که مانند علی(ع) باشد. شخصی مانند علی(ع) قطب عالم امکان مورد ظلم  قرار گرفت تا نسخه‌اش را حذف کنند و بتوانند قدرت‌یابی کنند و لذا با این اقدام می‌خواستند الگوی علی(ع) را از جلوه بیاندازند.

وی بیان کرد: یک نکته قابل توجه و حائز اهمیت این است که در جمعه آخر ماه شعبان وقتی پیامبر(ص) خصوصیات ماه شعبان را بیان کردند از ایشان سئوالی کردند و افضل اعمال در ماه شعبان را از ایشان پرسیدند پیامبر(ص) فرمودند: دوری از محرمات و سپس اشک بر چهره ایشان جاری شد که وقتی از حضرت علت اشک را پرسیدند، فرمود: علی را در ماه رمضان به شهادت می‌رسانند. البته پیامبر(ص) نسبت به شهادت مشکلی ندارد بلکه برای سرنوشت سیاسی امت اسلام بود که اشک می‌ریخت. در جنگ احد 90 زخم علی(ع) از کفار بود اما آن یک ضربت را حافظ قرآن می‌زند لذا پیامبر(ص) به امتش می‌گرید چرا که علی‌کش یک قاری و حافظ قرآن است.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: اینها نکاتی است که برای ما به عنوان یک رشد دینی و سیاسی در جریان مقدس انقلاب اسلامی  حائز اهمیت است و باید توجه کنیم که در جریان قدرت‌یابی و فرصت طلبی در عرصه اجتماعی و سیاسی جامعه ما را به اینجا می‌رساند. بر ماست که تحلیل مظلومیت علی(ع) و تحلیل دشمنی‌ها و  خصوصیات تاریخ اسلام را بررسی کنیم و دقیقا با یک بینش رشیدانه در عرصه‌های اجتماعی امروز خود این جریان انقلابی را پیگیری کنیم. شب نوزدهم رمضان شب اشک بر علی(ع) نیست بلکه شب کسب تجربه از جریان مظلومیت ایشان است. آنان که علی‌شناس نیستند نمی‌توانند در عبودیت به درگاه خدا بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.