• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99020906337
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

هنری که زاییدۀ کروناست!

هنری که زاییدۀ کروناست!

ایسنا/اصفهان اگر چه تئاتر در صف اولِ تعطیلی‌های کرونا قرار داشت و آن‌طور که پیداست، در صفِ آخر بازگشایی‌ها هم هست اما یک کارگردان تئاتر، در همین روزهای بلاتکلیفی، تمرینِ اثری شش شخصیتی را در فضای مجازی آغاز و برای اجرا نیز صحنۀ داغ لایو اینستاگرام را انتخاب کرده است؛ تجربه‌ای نو که به گفتۀ حبیب نریمانی، نه تئاتر است و نه سینما.

دعوت کرده‌اند شاهد اجرای تمرینشان باشم. ساعت چهار به تماسِ تصویریِ گروهی‌شان می‌پیوندم و مده‌آ را می‌بینیم که با لباسی سبز گوشۀ سمت راست تصویر نشسته و خوشحالی از بابت آمدنِ «بشیر» را تمرین می‌کند. دایه نیز سیاه‌پوش، در قابِ کوچک سمت چپ، با تسلط مشغول تکرار دیالوگ‌هاست: «تنهایی، مهمونِ ناخونده است.»

 به گزارش ایسنا، می‌گویند و می‌گویند و می‌رسند به جایی که دایه به مده‌آ خبر می‌دهد: «بچه هات از من می‌پرسن تا حالا غول واقعی از نزدیک دیدی؟»  مدهآ، با صدایی که لرزیدن را تداعی می‌کند، جواب می‌دهد: «می‌خواستی بگی مادرشون، یه غول آدم‌خوار» ناگهان از کادر پایینِ سمت راست، صدایی می‌گوید: کات.

کارگردان از مده‌آ می‌خواهد جملۀ آخرش را با طمأنینه بگوید، حین ادای آن، به دست‌های جنایتکارش نگاه کند و با آن طوری روی صورتش را بپوشاند که ناخواسته تصویری عجیب بسازد، شبیه به یک غولِ مغموم.»

بخش اول کارشان تمام می‌شود، ده دقیقه استراحت می‌کنند و بعد به جای دایه، «بشیر» در قاب بالای سمت چپ ظاهر می‌شود تا همراه مده‌آ، بخش دیگری از نمایشنامه را با لحن و حالت‌های گوناگون تمرین کنند.

از حبیب نریمانی می‌پرسم چرا این‌همه خودش را به زحمت انداخته؟ و پاسخ می‌دهد: سال ۱۳۹۸ ما تئاتر «پریکلس» را روی صحنه داشتیم که کرونا آمد و همه چیز را به هم زد. بعد از پنج اجرا، کار را متوقف کردیم و خانه‌نشین شدیم. مدتی که گذشت پیگیری کردم و دیدم وضع دنیای نمایش حالا حالاها پیچیده است! بنابراین در پی راه‌حلی برآمدم که بتوانم هم فضای کار را حفظ کنم و هم از رخوت قرنطینه دربیایم.

او ادامه می‌دهد: طی بررسی‌ها، فضای لایو اینستاگرام را به صحنه نزدیک دیدم؛ هر دوی آن‌ها می‌طلبند که هنرمند در لحظه کارش را انجام بدهد و فرصت آزمون‌وخطا به او نمی‌دهند. سپس با تکیه‌بر پایۀ دراماتیک، نمایشنامه‌های مختلفی که خودم یا دیگران نوشته بودند بازخوانی کردم و در نهایت به فیلم‌نامه‌ای تجربی رسیدم که زمانی بر اساس برداشت آزادی از نمایشنامۀ «مده‌آ» اثر اوریپد نوشته بودم. متن «وحشی نفرت‌انگیز» می‌توانست در معادلۀ اینستاگرام قرار بگیرد بنابراین انتخاب شد.

مدیر گروه مستقل تئاتر بیدار دربارۀ عوامل اجرای «وحشی نفرت‌انگیز» توضیح می‌دهد: پیش از آنکه سراغ بازیگران بروم، به یک دستیار فنی نیاز داشتم که به فضای آی تی مسلط باشد و کمک کند تا با کمترین خطا در این فضا کارمان را پیش ببریم. دانیال ناظمی به این شکل همراه ما شد و حتی ایمیلی نیز به اینستاگرام زد و اطلاع داد که ما در اصفهان می‌خواهیم از فضای لایو چنین استفاده‌ای بکنیم. البته بهت‌زده شدند چون در طراحی لایو به چنین مسئله‌ای فکر نکرده بودند! رسول هنرمند، شبنم پایندان، شمیلا تابش، محمد کربلایی، علی مهدی زاده و عماد عمادی بازیگران کار هستند و ساقی محمدرضایی نیز مشاور اجرایی پروژه است.

همین که توضیح می‌دهد شش بازیگر کار، طراحی لوکیشن و لباس را خودشان بر اساس امکاناتی که در منزل داشته‌اند انجام داده‌اند، از او می‌پرسم: انتخاب متنی که به یک یا نهایتاً دو بازیگر نیاز داشته باشد ساده‌تر نبود؟ این کارگردان پاسخ می‌دهد: ساده‌تر بود اما دیگر اتفاق عجیبی رخ نمی‌داد! ما این کار را هفت شب در هفت قسمت به‌صورت دنبال دار اجرا می‌کنیم و قسمت هفتم آن هر شش بازیگر حضور دارند که هماهنگ کردن آن در فضای لایو بسیار هم سخت است.

نریمانی با بیان اینکه امیدوار است تلاششان نتیجۀ خوبی داشته باشد، می گوید: کار ما نه تئاتر است و نه فیلم؛ یک مدیای جدید است که ابتدا خودمان هم نمی‌دانستیم در پوستر برای معرفی آن از چه اصطلاحی استفاده کنیم اما در نهایت اصطلاح (Real Time Play) یعنی «نمایش در زمان حقیقی» را برای آن انتخاب کردیم. اهداف و معانی آن نیز در قالب یک پروپوزال آماده‌شده و قابل‌ارائه است.

حدود یک ماه است که این گروه به‌صورت آنلاین در واتس اپ تمرین می‌کنند و آن‌طور که نریمانی خبر می‌دهد کمتر از ۱۰ روز دیگر آمادۀ اجرا می‌شوند: «این روزها در حال طراحی پوستر هستیم و تلاش می‌کنیم با همکاری تیوال، گیشه هشت، تماشاخانه مهرگان و سایت فیلم روز مخاطبان بیشتری را به تماشای آنلاین «وحشی نفرت‌انگیز» دعوت کنیم.

نریمانی تأکید می‌کند، همان‌طور که کرونا بر زیست و سبک زندگی همه ما اثر گذاشته، فصل جدیدی را نیز در اجرای آثار هنری باز کرده است، می‌گویم: آغاز فصلِ R.T.P؟ می‌گوید: چه پیشنهاد خوبی، با دوستان مشورت می‌کنم، شاید از این به بعد R.T.P صدایش کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.