• سه‌شنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 98121310345
  • خبرنگار : 50049

/یادداشت/

برای مدیریت استرس کرونا چکار کنیم؟

برای مدیریت استرس کرونا چکار کنیم؟

ایسنا/گلستان اضطراب و استرس ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری از مردم وجود دارد. این امر می تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری‌ها تضعیف کند.

در این شرایط بحران ممکن است تحت استرس، تشخیص افکار سالم و ناسالم در خصوص کرونا برایمان مشکل باشد. افکار ناسالم مانند: من قوی‌تر از آنم که کرونا بگیرم، دارن الکی شلوغش می‌کنند، کرونا رو نمیشه کنترل کرد، کرونا آخر زندگیه.

افکار سالم مانند:

- خطر جدی است ولی می‌توان با پیشگیری میزان آن را کم کرد.

- با انجام توصیه‌ها، به مسئولیتم در مقابل خود و دیگران عمل خواهم کرد.

- نگرانی‌هایم را مدیریت خواهم کرد تا با سیستم ایمنی سرحالی به مقابله با کرونا بروم.

استرس گاهی نتیجه یک اتفاق مهم و غیرمعمول مانند شرایط فعلی است و گاهی به دلیل انباشته فشارهای کوچک پیش می‌آید. هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می‌دهیم. گاهی نشانه‌های جسمی مانند سردرد، احساس خستگی، مشکلات گوارشی، کاهش اشتها و بی‌خوابی و گاهی نشانه‌های روانی و رفتاری مانند احساس ترس و اضطراب، درماندگی، ناامیدی، کرختی و شوکه شدن یا خشم تجربه می‌شود.

اما توصیه می‌کنیم که

- اکثر رفتار و واکنش‌های افراد در این شرایط طبیعی است، به همین دلیل به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن، ترسو و یا غیرطبیعی نزنید.

- از موقعیت‌های که استرس شما را زیاد می‌کند دوری کنید.

- در مورد نگرانی‌ها و احساساتتان حرف بزنید و از بیان آن‌ها خجالت نکشید.

- با احساسات و فکرهای خود نجنگید، تغییر حال شما در هر لحظه طبیعی است و برای حل‌وفصل آن نیاز به زمان است.

- ساعت‌هایی را به دور از فضای مجازی بگذرانید و برنامه و زندگی عادی خود را با رعایت نکات خود مراقبتی توصیه‌شده حفظ کنید.

- در شرایط بحران و بی‌ثبات تصمیم مهم نگیرید.

- در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید.

- از روش‌های آرام‌سازی استفاده کنید. در مواقع استرس نفس‌های عمیق بکشید.

- حتی‌الامکان در خانه بمانید و با اعضای خانواده فعالیت‌های مشترک لذت‌بخش، کارهای عقب‌افتاده، مطالعه و... انجام دهید.

- اگر احساس می‌کنید کنترل بر حس‌ها و شرایط خود ندارید از کمک‌های مشاوران و روانشناسان به‌صورت غیرحضوری و یا هر مرکز درمانی که در دسترس شماست کمک بگیرید.

امید است در سایه الطاف الهی و باهمت و پشتکار هم‌وطنان عزیزمان با رعایت نکات توصیه‌شده از سوی متخصصین تلاشگر درمان و بهداشت این روزهای سخت را با کمترین آسیب پیروزمندانه پشت سر بگذاریم.

سونا نقی ترک، روانشناس بالینی و کارشناس حوزه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گلستان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.