• شنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 98120301974
  • خبرنگار : 71548

نقد عملکرد برخی رسانه‌ها در اخبار مربوط به محمدرضا شجریان

استفاده از صندلی خالی شایعه برای خبرهای مهم

استفاده از صندلی خالی شایعه برای خبرهای مهم

انتشار اخبار ضد و نقیض دریاره وضعیت سلامتی محمدرضا شجریان و تب تند رقابت میان برخی از رسانه‌ها، باعث شد تا در نهایت خبر درگذشت این هنرمند پیشکسوت به اشتباه در برخی رسانه‌های رسمی منتشر شود. اگرچه این خبر به سرعت از سوی همایون شجریان تکذیب شد، اما سردرگمی علاقه‌مندان محمدرضا شجریان باعث شد تا آنها به بیمارستان محل بستری این هنرمند مراجعه و این موضوع را بدون واسطه و مستقیم پیگیری کنند.

البته این اولین بار نبود که برخی رسانه‌ها با بی‌دقتی و ارجح دانستن سرعت بر دقت، خبر فوت یک چهره نامی را منتشر می‌کنند؛ موضوعی که سال‌هاست بر تن رنجور رسانه‌های داخلی چنگ می‌اندازد و بند نازک اعتماد عمومی به رسانه‌ها را بیش از پیش نازک می‌کند. 

محمد سلطانی‌فر ـ استاد دانشگاه و معاون سابق مطبوعاتی ـ در گفت‌وگویی با ایسنا در این زمینه اظهار می‌کند: برای چندمین بار است که به شخصه خبر دروغ فوت آقای شجریان را در فضای مجازی رویت کرده‌ام! متاسفانه اخباری که برای مردم دارای اهمیت بالایی هستند، بدون هیچ‌گونه تحقیقی در فضای مجازی منتشر می‌شوند.

او با تاکید بر نقش دو عنصر «اهمیت» و «ابهام» در شایعه‌سازی، خاطرنشان می‌کند: عنصر ابهام به دلیل اینکه مراجع رسمی یا نزد افکار عمومی بی‌اعتبار شده‌اند یا به این خاطر که با فاصله زمانی بسیار زیاد اطلاع‌رسانی می‌کنند، شکل می‌گیرد؛ به عنوان مثال به دلیل اتفاقاتی که بعد از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی رخ داد، فضای بی‌اعتمادی به رسانه‌های رسمی بیشتر شده است. طبیعی است که در خلاء رسانه‌های رسمی متاسفانه فضای شایعه در رسانه‌های غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و نتیجه هم این می‌شود که مردم خیلی سریع اخبار را بازنشر می‌دهند. 

این استاد علوم ارتباطات یادآور می‌شود: اگر رسانه‌های رسمی به سرعت و جدای از مسائلی همانند روزهای تعطیل، انتخابات و ... در این موارد ورود کنند، شاید در آینده کمتر شاهد این اخبار شایعه‌ای باشیم؛ اما متاسفانه خواب‌آلودگی، تاخیر و گاهی بی‌تفاوتی رسانه‌های رسمی باعث شده که اخبار مهم با شایعه‌های زیادی همراه شوند. 

سلطانی‌فر با بیان اینکه «متاسفانه در بلندمدت شاهد کاسته شدن اعتبار رسانه‌های رسمی هستیم»، اظهار کرد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند شاید در آینده به جایی برسیم که دیگر از اعتبار رسانه‌ها چیزی باقی نماند. شایعه در جایی شکل می‌گیرد که خبر نباشد و طبیعتا زمانی که اطلاع‌رسانی درست نباشد، از صندلی خالی شایعه برای اعلام اخبار مهم استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال شب گذشته در فضای انتخاباتی، رادیو و تلویزیون از پاسخگویی و تکذیب این خبر مغفول ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.