• دوشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98112820527
  • خبرنگار : 71548

جشنواره موسیقی فجر شب چهارم را چگونه گذراند؟

جشنواره موسیقی فجر شب چهارم را چگونه گذراند؟

چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر با ۱۲ اجرا از ۱۱ گروه در شش سالن تهران به پایان رسید؛ در این شب اجراهایی با گستره‌ی اقلیم‌های ایرانی تا زبان‌های فراتر از مرزهای جغرافیایی به روی صحنه رفتند.

به گزارش ایسنا، در چهارمین شب از سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر در شامگاه یکشنبه (۲۷ بهمن ماه)، دو گروه بین‌المللی ضابط نبی‌زاده از آذربایجان و گروه جازبنفش از اتریش در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفتند، تالار وحدت میزبان گروه رستاک با آهنگ‌های محلی بود، سالن سوره از موسیقی نواحی و اجرای دو گروه «مُقام چیلر» و «تنبور دالاهو» میزبانی کرد، گروه «ترانه» در برج آزادی به روی صحنه رفت، ارکستر رتوریک و کُر اردیبهشت در تالار رودکی و امیرعباس گلاب و ماکان‌بند در میلاد نمایشگاه به روی صحنه رفتند.
 

از آذربایجان تا اتریش در نیاوران

شبی که گذشت ضابط نبی‌زاده گلخان از کشور آذربایجان در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت. اجرایی که موسیقی تنها زبان مشترک میان گروه موسیقی اجراکننده و حاضران در سالن بود. فضای شاد این اجرا که شباهت زیادی به موسیقی مناطق ترک‌نشین ایران داشت با استقبال خوبی از سوی حاضران در سالن مواجه شد. 

اجرای دیگر سالن نیاوران در بخش بین‌المللی جشنواره امسال به گروه کوارتت جاز بنفش اتریش اختصاص داشت. این گروه از شهر وین در حضور محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و دو تن از اعضای سفارت اتریش به روی صحنه رفتند.

گشتی در ایران و کشورهای همسایه در تالار وحدت

در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، گروه رستاک به روی صحنه رفت. در این اجرا آهنگ‌های محلی از سرتاسر ایران نواخته شد که گاه با رقص‌های محلی نیز همراه می‌شد.

از نکات جالب توجه اجرای شب گذشته تالار حدت این بود که به دلیل خالی بودن صندلی‌های سالن اصلی، به هنگام ورود به تالار، به آنهایی که بلیط بالکن داشتند پیشنهاد دریافت بلیط‌های سالن اصلی داده می‌شد. 

تقدیم قطعه‌ای دیگر به جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی 

سانس اول تالار رودکی در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر به گروه ارکستر رتوریک اختصاص داشت که با حضور شاهین فرهت (دبیر جشنواره) به روی صحنه رفت. 

در پایان این اجرا شاهین فرهت به روی صحنه رفت و در سخنانی اظهار کرد که این گروه، سمفونی ۲۵ را خیلی خوب زدند و آثار بزرگانی مثل موتسارت را به خوبی اجرا می‌کنند. این جوانان بااستعداد ایرانی به من نشاط می‌دهند.

همچنین گروه کر اردیبهشت گروه دومی بود که شامگاه گذشته به روی صحنه تالار رودکی رفت و امید داشت بتواند به واسطه موسیقی، نویدبخش صلح و عشق باشد و انرژی‌های منفی را به مثبت تبدیل کند.

در این اجرا نیز همانند برخی دیگر از اجراهای این دوره از جشنواره موسیقی فجر، قطعه‌ای به جان‌باختگان سانحه هواپیمای مسافربری اوکراین تقدیم شد. عسگری پیش از اجرای این قطعه توضیح داد که این قطعه به مسافرانی که از آسمان راهی جاودانگی شدند تقدیم می‌شود؛ به ویژه به یکی از عزیزانی که در این پرواز حضور داشت و از گروه کر شهر تهران بود.

او همچنین پیش از اجرای قطعه «ما یکی هستیم» با اشاره به بیت «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» که محتوای این قطعه را تشکیل داده بود، یادآور شد که ۷۰‌۰ سال است که ما با این شعر زندگی می‌کنیم. همین موضوع نشان می‌دهد ما جنگ‌طلب نیستیم و صلح‌طلب هستیم.

قطعه‌ای برای این روزهای ایران و نفوذ تبلیغات انتخاباتی به جشنواره

سالن سوره نیز در چهارمین شب از جشنواره موسیقی امسال و در سانس نخست میزبان خسروان خراسان بود. 

پیش از اجرای قطعه پایانی به نام «دل عاشق»،  احسان نریمانی ـ سرپرست گروه خسروان ـ گفت که این ترانه محلی شرح حال و روز این روزهایمان است و از تماشاچیان خواست که بیت «دل عاشق به دل خلق خدا پیونده / هر دل تیر منن سینه ما قال مره» را با گروه هم‌خوانی کنند.

اجراهای سانس نخست موسیقی مقامی و محلی جشنواره موسیقی فجر در شامگاه یکشنبه (۲۷ بهمن ماه) به موسیقی بومی ترکمن و کردی اختصاص داشت.

در اجرای نخست، گروه «مقام چیلر» در مدت کوتاهی چند قطعه از موسیقی محلی ترکمن صحرا را با لباس محلی و شعرهایی به زبان محلی، با سازهای زهی دوتار و کمانچه، به همراه قطعه‌هایی بدون کلام اجرا کردند.

در وقت تنفس بین این گروه و تنبورنوازان دالاهو وقتی مخاطبان حاضر در سالن، در فضای لابی، با تراکت‌های روی میز مخصوص بروشورهای گروه‌های موسیقی مواجه شدند، با همین تصور تصمیم گرفتند از آن‌ها استفاده کنند، اما واقعیت این بود که برگه‌های موجود، تراکت‌های تبلیغاتی یک ائتلاف خاص حاضر در انتخابات مجلس شورا اسلامی بود.

هر چند شواهد گویای آن نبود که این برگه‌های تبلیغاتی، سازمان یافته یا با اطلاع مسوولان سالن در آنجا قرار گرفته بودند اما به هر حال، نفوذ تبلیغات و سوء استفاده سیاسی، تا گلوگاه هنر و بیخ متن جشنواره موسیقی فجر، برای علاقه‌مندانی که با هدف استفاده از موسیقی مقامی در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی حضور یافته بودند، تعجب‌آور و ناخوشایند بود.

پس از وقت تنفس، علاقه‌مندان حاضر که تعداد آنان نیز افزایش یافته بود، با حضور در سالن، شاهد هنرنمایی گروه تنبور دالاهو شدند. این گروه نیز با لباس‌های محلی، موسیقی مقامی کردی را با ساز تنبور و خوانندگی شعرهایی به زبان کردی، در مدت زمانی طولانی تر به نمایش گذاشتند؛ البته این گروه در پایان قطعه ای را هم با شعری از ادبیات کلاسیک ایران به زبان فارسی اجرا کردند.

مشکلات فنی در سالن میلاد 

در پنجمین شب از اجرای بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر امیرعباس گلاب در سانس نخست در سالن میلاد نمایشگاه به اجرای پرداخت. در این اجرا تمامی صندلی‌ها توسط تماشاگران پر شده بود و او قطعاتی چون ساده‌س، گونه، بماند و .. را اجرا کرد. گلاب که سومین دوره از جشنواره موسیقی فجر است که در این رویداد فرهنگی هنری شرکت می‌کند، در تمامی آهنگ‌ها مخاطبان را دعوت به هم‌خوانی کرد! این اجرا برای لحظاتی با مشکل فنی همراه شد.

او همچنین مهمان برخی اعضای گروه ماکان بند بود که در سانس بعدی اجرا داشتند. اجرای گروه ماکان بند هم که با استقبال خوبی مواجه شده بود، برای دقایقی با مشکل فنی همراه شد و اجرای قطعات را به تاخیر انداخت.

اجرای گروه مشهدی در برج آزادی تهران

بر اساس این گزارش ایسنا، در پنجمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، یک گروه موسیقی از شهر مشهد با نام «ترانه» کنسرتی را در برج آزادی تهران روی صحنه بردند.
این اجرا به سرپرستی و خوانندگی تورج امیر نظامی، از سوی علاقمندان به موسیقی با استقبال خوبی روبه‌رو شده بود.

گروه ترانه در ابتدا یک قطعه بی‌کلام اجرا کرد و در مجموع قطعات این کنسرت شامل سه بخش عاشقانه، عارفانه و حماسی بود.
همچنین این گروه قطعات وقتی که اومدی، فصل پروانگی، نوبهار، قطعه محلی خراسانی یکه سوار، قایق تنها، منزل به منزل، مریم سپید، دلش مثل یک مرد و آخرین بهانه را اجرا کردند.

تورج امیرنظامی (سرپرست گروه، خواننده و نوازنده گیتار)، محمد تفقدی جامی (نوازنده گیتار، گیتار الکتریک و همخوان)، شهاب محمودی (نوازنده درامز) خسرو صفری آهنی (نوازنده گیتار باس و همخوان)، گرشا زین اقلی (نوازنده کیبورد)، امیر اثنی عشری (نوازنده پرکاشن) و سروش مقدم (نوازنده فلوت) اعضای ارکستر گروه ترانه را تشکیل دادند.

به گزارش ایسنا، سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن ماه به صورت رسمی اجراهای خود را آغاز کرده و تا ۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت. اختتامیه این جشنواره نیز یکم اسفند ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.