• شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98112618860
  • خبرنگار : 71060

ایمانی خوشخو:

بسته‌بندی را «فروشنده خاموش» می‌نامند

بسته‌بندی را «فروشنده خاموش» می‌نامند

آیین پایانی نخستین دوره جایزه ملی طراحی بسته‌بندی در صنایع فرهنگی روز شنبه (۲۶ بهمن) با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در سالن همایش‌های دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد حسین ایمانی خوشخو، عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره این رویداد گفت: «جایزه ملی طراحی به عنوان یک روش برگزیده و تجربه شده در تمام دنیا شناخته شده و به عنوان بهترین راه برای رسیدن و شناسایی ایده های نوآورانه و راه حل‌های نو و نیز قدردانی از تلاش‌های طراحان خبره و دارای فکر نو مورد استقبال طراحان و صنعتگران قرار می‌گیرد.

یکی از مولفه های مهم در پیشرفت کشورهای توسعه یافته، صنعت بسته بندی است. بسته بندی زیبا، اغوا کننده و جذاب، کیفیت را تحت الشعاع قرار می دهد؛ به گونه ای که بسته بندی را «فروشنده خاموش» می‌نامند.

عدم آشنایی و گاه بی‌رغبتی صنعت گران و تولید کنندگان صنایع دستی ومحصولات فرهنگی نسبت به اهمیت، ضرورت و ارزش آفرینی بسته بندی، کمبود دستگاه های صنعتی پیشرفته و ضعف تکنولوژی به‌روز، عدم رعایت استانداردهای لازم در طراحی و تولید بسته بندی محصولات فرهنگی و... از جمله ضعف های کشور ما در این حوزه است.»

عضو هیات علمی و رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزاری این رویدادها و ارزیابی بسته بندی صنایع فرهنگی را قدم سازنده‌ای در جهت نیل به اهداف برشمرد و تاکید کرد: «با این اقدام می‌توان رقابتی سالم و حقیقی را برای محصولات از جهت اکرام مشتری و احقاق حقوق آنها رقم زد. بسیار پیش آمده که محصولی با وجود کیفیت پایین تر به دلایل متعدد همچون تبلیغات از توجه بیشتری در بازار برخوردار می شود و محصولی با کیفیت بالا تنها به دلیل عدم برنامه ریزی و ضعف در معرفی در دست مصرف کنندگان قرار نمی‌گیرد و در نهایت این ظلم به مشتری و در دید کلی به ضرر تولید ملی خواهد بود. لذا با برگزاری سالیانه این جایزه ملی، ارزیابی درستی از بسته بندی محصولات فرهنگی به عمل خواهد آمد و باعث رونق تولید در حوزه بسته بندی و نیز رقابت سالم و عملی بین محصولات خواهد شد که این امر می تواند در آینده ای نزدیک باعث اعتماد مصرف‌کنندگان داخلی به محصولات تولیدی توسط تولید گنندگان ایرانی شود و رونق و بالندگی را برای تولید ملی به ارمغان آورد.

در این راستا، از تیر ماه امسال آثار هنرمندان به دبیرخانه ارسال شده و هیات داوران پس از بررسی، آثار برگزیده در دو بخش ایده‌های نو در بسته‌بندی و محصولات بسته‌بندی را معرفی خواهند کرد که به صاحبان آثار منتخب جوایزی اهدا خواهد شد.»

ایمانی خوشخو درباره نحوه برگزاری و میزان استقبال از این رویداد یادآور شد: «از ۱۵ تیرماه امسال دریافت آثار از ۱۱ استان کشور، در دو بخش ایده‌های نو و محصول و چهار محور بسته‌بندی سوغات خوراکی، بسته‌بندی صنایع‌دستی، بسته‌بندی اسباب بازی و کتاب و بسته بندی محصولات هنری و دیجیتال آغاز شد و تا ۳۰ مهر ادامه داشت.

در بخش ایده‌های نو بیشترین تعداد اثر متعلق به حوزه بسته بندی سوغات خوراکی با ۵۸ اثر و بعد از آن، به حوزه صنایع دستی با ۳۸ اثر و در نهایت حوزه اسباب بازی و کتاب و محصولات هنری و دیجیتال هر کدام با ۶ اثر اختصاص داشت.

سه استان تهران با ۵۰ اثر، اصفهان و خراسان رضوی با ۱۷ اثر، بیشترین میزان مشارکت در ارسال آثار را داشته اند. همچنین در بخش محصول نیز بالغ بر 250 اثر به دبیرخانه ارسال شد که در روز پایانی از برگزیدگان در بخش ایده و محصول تجلیل به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.