• یکشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98102922221
  • خبرنگار : 50105

استفاده مفرط از اینترنت مهارت‌های مطالعه را کاهش می‌دهد

استفاده مفرط از اینترنت مهارت‌های مطالعه را کاهش می‌دهد

ایسنا/خراسان رضوی محققان دریافتند که استفاده از اینترنت، مهارت‌های مطالعه در دانشجویان را کاهش می‌دهد.

به گزارش ساینس دیلی، تحقیقات انجام شده در دانشگاه سوانزی در ولز بریتانیا و دانشگاه میلان در ایتالیا حاکی از آن است، دانشجویانی که بیش از اندازه از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، انگیزه کمتری برای مطالعه دارند و عملکرد آنان در آزمون‌ها با اضطراب بیشتری همراه است.

ناگفته نماند، با افزایش احساس تنهایی که به دلیل استفاده از فناوری‌های دیجیتالی ایجاد می‌شود، این تأثیر بدتر هم خواهد شد.

در این تحقیق285 دانشجو  شرکت کردند و تحت بررسی مواردی مانند استفاده از فناوری دیجیتال، مهارت‌های مطالعه و انگیزش، اضطراب و تنهایی قرار گرفتند.

نتایج این بررسی نشان داد که ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و انگیزه مطالعه، منفی است و دانشجویانی که اعتیاد بیشتری به اینترنت دارند، سازماندهی یادگیری در آنان سخت‌تر است و احساس نگرانی بیشتری به آزمون‌ها دارند.

محققان اظهار کردند: اعتیاد به اینترنت با تنهایی همراه است و این تنهایی مطالعه را سخت‌تر می‌کند.

پروفسور فیل رید از دانشگاه سوانزی گفت: "این نتایج می‌تواند نشان دهد دانشجویانی که اعتیاد بیشتری به اینترنت دارند، در معرض خطر بیشتر کاهش انگیزه در مطالعه هستند و عملکرد تحصیل در آنان نیز پایین‌تر است."

در این گزارش، حدود 25 درصد از دانشجویان اظهار کردند: روزانه بیش از 4 ساعت آنلاین هستند و بقیه هم بین یک تا 3 ساعت در روز از اینترنت استفاده می‌کردند.

بیشترین موارد استفاده از اینترنت، استفاده از شبکه‌های اجتماعی(40 درصد) و جستجوی اطلاعات(30 درصد) بود.

پروفسور تروزولی از دانشگاه میلان گفت: "اعتیاد به اینترنت، طیف وسیعی از توانایی‌ها مانند کنترل تکانه (اختلال کنترل تکانه، ناتوانی برای مقاومت در مقابل یک تکانه یا انگیزه است که برای دیگران یا خود خطرناک بوده و با احساس لذت پس از تحقق آن همراه است)، برنامه‌ریزی و حساسیت به پاداش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عدم توانایی در این عملکردها، مطالعه را سخت‌تر می‌کنند.

تعاملات اجتماعی ضعیف‌تر که با اعتیاد به اینترنت در ارتباط است، تنهایی را بدتر کرده و به نوبه خود در انگیزه برای شرکت در محیط آموزشی اجتماعی مانند دانشگاه تأثیر دارد.

محققان افزودند: قبل از ادامه مسیر افزایش دیجیتالی شدن محیط‌های دانشگاهی باید در نظر داشته باشیم که آیا این موارد، نتایج موردنظر را به همراه خواهد داشت یا خیر.

شاید استفاده از فناوری، فرصت‌هایی ارائه کند، اما می‌تواند خطراتی را هم به دنبال داشته باشد که هنوز به‌طور کامل ارزیابی نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.