• شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98102821480
  • خبرنگار : 71244

تنوع مدارس در ایران و کشورهای توسعه یافته و بازخورد آموزشی آنها

تنوع مدارس در ایران و کشورهای توسعه یافته و بازخورد آموزشی آنها

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان درباره وضعیت کشورهای توسعه یافته در زمینه تنوع مدارس اظهار کرد: کشورهایی که در زمینه سرانه آموزشی خود حرفی برای گفتن دارند، در تنوع مدارس اندک هستند و به عنوان مثال در ایران برای استعدادهای درخشان، مدرسه وجود دارد اما در ژاپن و یا در کشورهای دیگر همچون فنلاند که از نظر آموزشی، توسعه یافته هستند، چنین مدارسی را مشاهده نمی‌کنید.

به گزارش ایسنا، دکتر دل آرا جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان از تنوع زیاد مدارس در ایران گفت و اظهار کرد: تعدادی از مدارس در قانون عنوان شده‌اند که مدارس دولتی، غیر انتفاعی، هیئت امنایی و نمونه دولتی از جمله آنها هستند. همچنین در کنار این مدارس، مدارس استثنایی، مدارس خاص ورزشی مانند مدارس فوتبال نیز فعالیت می کنند. بنابراین از نظر تنوع مکانهای آموزشی و مدارس، ایران گستردگی بسیار زیادی دارد و این مسئله سبب تنوع در هزینه‌ها و خدمات نیز شده است.

وی بیان کرد: مدارس در ایران بر اساس نوع آموزشی که ارائه می دهند و هدفی که برای خود تعریف کرده اند، خروجیهای گوناگونی نیز دارند و برای دانش آموزانی که از این مدارس فارغ التحصیل می شوند، کاراییهای مختلفی تعریف می کنند تا بتوانند نتایج خوبی از کار آموزشی خودشان داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان درباره وضعیت کشورهای توسعه یافته در زمینه تنوع مدارس اظهار کرد: کشورهایی که در زمینه سرانه آموزشی خود حرفی برای گفتن دارند، در تنوع مدارس اندک هستند و به عنوان مثال در ایران برای استعدادهای درخشان، مدرسه وجود دارد اما در ژاپن و یا در کشورهای دیگر همچون فنلاند که از نظر آموزشی، توسعه یافته هستند، چنین مدارسی را مشاهده نمی کنید.

وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید در کنار هم یاد بگیرند، اظهار کرد: البته برخی دانش آموزان که از IQ پایین بهره می‌برند، در مدارس استثنایی درس داده می شوند اما بچه هایی که IQ متوسط دارند، بهتر است در کنار دانش آموزان نخبه درس بخوانند. از لحاظ آموزشی، تربیتی و پرورشی کارشناسان معتقد هستند دانش آموزان با سطح هوشی مختلف، در کنار هم از یکدیگر یاد می گیرند اما وقتی آنها را از هم جدا می کنیم، آن ها فقط یاد می گیرند که با خودشان ارتباط برقرار کنند و از یکدیگر چیزی یاد نمی گیرند.

جعفری که در برنامه ای رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه دانش آموزان با IQ بالا می توانند از دانش آموزان با IQ پایین تر موضوعات مختلفی را یاد بگیرند، عنوان کرد: تحصیل این دانش آموزان در کنار هم باعث می شود آنها زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند اما وقتی بین آنها دیوار بکشیم، این زندگی مسالمت آمیز در جامعه ایجاد نمی شود، ضمن اینکه در کلاس درس راندمان کاری معلم پایین می آید اما وقتی در کلاس چند دانش آموز خلاق وجود داشته باشند، کلاس هدایت خواهد شد و در واقع به معلم در اداره کلاس کمک خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.