• شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98093022245
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

اصلی‌ترین عامل مشکلات را می‌توانیم در مدیریت آموزش و پرورش پیدا کنیم

اصلی‌ترین عامل مشکلات را می‌توانیم در مدیریت آموزش و پرورش پیدا کنیم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اندیشمندان مدیریت بر این باورند که کسانی که در برنامه‌های خود چشم انداز را تعریف می کنند و به سمت آن حرکت می کنند انگیزه و شوقشان برای رسیدن به هدف دوچندان می شود گفت: امروز لازم ‌است برای حل مسائل و چالش‌های موجود به جای نگاه عادت زده، نگرش خلاقانه داشته باشیم و بجای تمرکز بر مسائل باید بر چشم اندازها تمرکز کنیم.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین این وزارتخانه و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور که جمعه ‌شب در بنیاد پروهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد با بیان این که اجرای سند تحول بنیادین ماموریت اصلی و جدی وزارت آموزش و پرورش است افزود: برای اطمینان از اجرایی شدن سند تحول بنیادین نیاز به یک الگوی اجرایی داریم تا مختصات نقطه‌ای که در آن قرار داریم واطلاعات و مشخصات نقطه‌ای که قرار است به آن برسیم را بدانیم.


وی افزود: معیار موفق بودن در دستگاه تعلیم و تربیت حل پایدار مسائل است لذا تا معلومات و مجهولات مسائل را مشخص نکنیم قادر به حل آنها نخواهیم بود. در سالهای بعد از انقلاب، پوشش تحصیلی و ریشه کنی بیسوادی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است.

وی همچنین اظهار کرد: در دهههای گذشته اصلاح نظام آموزشی همواره مدنظر نظام تعلیم و تربیت بوده اما مجموعه فعالیتها و برنامهها  منجر به بهسازی این نظام  نشده است، به همین علت معتقدیم مهمترین و اصلی‌ترین مسیر این دستگاه سند تحول بنیادین است تا همه چیز در آموزش و پرورش به شکل بنیادین متحول شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که برخی از مشکلات آموزش و پرورش مزمن است و ما هنوز نتوانستهایم این چالشها را به طور اساسی حل کنیم خاطرنشان کرد: یکی از اصلیترین این چالشها که هم اکنون و در چند سال آینده با آن  مواجه هستیم، مسئله کمبود نیروی انسانی است و تلاش میکنیم با اتخاذ تدابیر و سیاستهای گوناگون این چالش را مرتفع سازیم.

وی همچنین گفت: مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت پیش از آنکه ناشی از منابع مادی و عدم توجه باشد محصول مدیریت نادرست است به همین جهت اصلیترین عامل مشکلات را می توانیم در مدیریت آموزش و پرورش پیدا کنیم. ایجاد تعامل و هم افزایی میان آموزش و پرورش و سایر دستگاهها بسیار مهم است و در این بین مشارکتی مفید خواهد بود که چشم انداز مشترک داشته باشد و آن موقع توفیقات فراوانی حاصل خواهد شد.

وی با تاکید بر این که در آموزش و پرورش سرمایههای بزرگی داریم و خداوند رسالتی به ما  داده است که انبیا و اولیا الهی در آن راه قدم برداشتهاند افزود: آموزش و پرورش فراگیرترین و منظمترین رسانه جمهوری اسلامی ایران است، به طوری که در دورترین نقاط کشور نیز اهداف و آرمانهای نظام جمهوری اسلامی از طریق نظام تعلیم و تربیت راحت تر و بهتر منتقل میشود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهار کرد: در شرایط فعلی باید چشمه‌های جوشان فکر و خلاقیت را در آموزش و پرورش احیا کنیم و مدیران، معلمان و دانش آموزان را به خلاقیت، نوآوری و اندیشه دعوت کنیم و با خلق چشم اندازها و ایجاد برنامههای جذاب و زیبا در جهت رفع نیازهای مردم و مبتنی بر سند تحول بنیادین، جامعه را با خود همراه سازیم چرا که بدون مشارکت اجتماعی موفقیتی حاصل نخواهد شد.

حاجی میرزایی اظهار کرد: ما باید با ایجاد یک رقابت سالم و کارساز، چشم اندازهای مختلف را برای مجموعه تحت مدیریت خود تعریف کنیم و با ایجاد نگرشهای نوین و ایجاد شوق و گسترش مشارکت اجتماعی ماموریتهای آموزش و پرورش را انجام دهیم. هیچ کاری به اندازه کار فرهنگی نمود ندارد و باید بتوانیم سند تحول بنیادین را به عبارتهای ساده و ملموس تبدیل کنیم تا برای همگان شوق انگیز باشد و آنگاه بهتر اجرایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش وی در پایان گفت: آموزش و پرورش باید تحول را از خودش آغاز کند و نقطه آغاز این تحول مدیریت است و در این راه باید نقطه‌ای را تعیین کنیم و همه را به آن نقطه هدایت کنیم و همه فرهنگیان باید در رسیدن به این نقطه سهیم و علاقه‌مند باشند و حتما باید تعلیم و تربیت را با استفاده از بیانی که برای مردم و مخاطبین شوق انگیز باشد ارائه کنیم تا نتایج بهتری حاصل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۹-۳۰ ۱۱:۴۸

مشکل نیروی انسانی از زمانی آغاز شدکه اعلام شد پرسنل به تناسب دانش آموز زیاد است و معلم ودبیر با استفاده از نیروهای بازنشسته تا حدودی رفع شد اما در قسمت خدمات نیروهای فعلی را مجبور به انجام چند کار هم زمان در چند مدرسه نموده اند چرا که هیچ کس حاضر نیست در بخشی که نه افزایش حقوق و نه اعمال مدرک شاملش شود کار کند در حالی که باید در طول کل سال به عنوان خدماتی ،نگهبان در ایم تعطیل و اسکان نوروزی باشد و دیگر هیچ