• شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۸ / ۰۰:۴۴
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 98092921951
  • خبرنگار : 71531

در گفت‌وگو با ایسنا تاکید شد

خودروسازان به‌جای لابی، قانون هوای پاک را اجرا کنند

خودروسازان به‌جای لابی، قانون هوای پاک را اجرا کنند

به دنبال افزایش آلودگی هوای تهران، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن ارائه توصیه‌هایی به مردم و همچنین تاکید بر لزوم اجرای قانون هوای پاک بویژه از سوی خودروسازان، گفت: مهم‌ترین منابع آلاینده تهران کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه شخصی هستند.

دکتر عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تعطیلی مدارس به دنبال افزایش آلودگی هوای تهران، گفت: روز گذشته (جمعه) میانگین شاخص هوا در تهران ۱۳۰ بود که ناسالم برای گروه‌های حساس بود و حدود پنج و شش مورد از ایستگاه‌هایمان هم شاخص بالای ۱۵۰ را نشان می‌دادند.

وی افزود: با توجه به تداوم آلودگی  هوا توصیه می‌شود که گروه‌های حساس شامل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی، مبتلایان به فشار خون، دیابت، افرادی که جراحی‌هایی مانند عمل قلب انجام داده یا بیماری زمینه‌ای دارند و... از تردد غیرضرور در شهر اجتناب کنند. در عین حال همه افراد سعی کنند که کمترین مواجهه را با هوای آلوده داشته و ترددهایشان را در شهر کاهش دهند. البته در صورت تردد در شهر حتما از ماسک‌های N۹۵  یا P۲ استفاده کنند.

شاهسونی ادامه داد: در عین حال مردم فعالیت‌های ورزشی را در هوای آزاد به حداقل برسانند. همچنین افرادی که دچار خسس سینه، تنگی نفس، سرفه‌های شدید، سرگیجه و ... شدند، حتما در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنند. علائمی چون تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه، سرفه شدید، سوزش گلو و... ممکن است بر اثر مواجهه با آلودگی هوا در افراد ایجاد شود.

وی درباره میزان تاثیر تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا، گفت: باید توجه کرد که فقط با تعطیلی مدارس ابتدایی ۳۰ درصد از بار ترافیکی شهر کاهش می‌یابد و زمانیکه کلیه مقاطع تعطیل می‌شوند، این عدد افزایش می‌یابد. همچنین اجرای طرح زوج و فرد حدود ۵۰ درصد از بار ترافیکی را کاهش می‌دهد. بنابراین این اقدامات ترددها را کاهش می‌دهد.

شاهسونی با اشاره به راهکارهایی که در بلند مدت برای کاهش آلودگی هوای تهران باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: باید قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های آن که مصوب شده‌اند، اجرایی شود که اجرای درست آن‌ها می‌تواند وضعیت آلودگی هوا را بهبود بخشد. در عین حال خودروسازها باید کیفیت خوردروها را از نظر مکانیزم حذف آلاینده‌ها بهبود دهند. موتورسیکلت‌سازها نیز به جای اینکه هر روز به دنبال لابی باشند و بخواهند قانون هوای پاک را دور بزنند، اگر قانون را اجرا کنند، این مشکل نیز حل می‌شود. متاسفانه هم خودروسازها و هم موتورسیکلت‌سازها دائما به دنبال دور زدن قانون هوای پاک هستند.

وی تاکید کرد: اگر ماده هشت قانون هوای پاک مبنی بر اینکه هرگونه تردد خودروهای فرسوده، خرید و فروش و بیمه کردن خوردروهای فرسوده ممنوع است، اجرایی شود، بحث نصب فیلتر دوده بر روی کامیون‌ها و وسایل نقلیه جدی گرفته شود و شاهد بهبود کیفیت سوخت باشیم، این معضل نیز حل می‌شود.

شاهسونی تاکید کرد: مهم‌ترین منابع آلاینده تهران کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه شخصی هستند که اقدامات مربوط به آن‌ها به وزارت صمت بازمی‌گردد. ماده 10 قانون هوای پاک می‌گوید وزارت نیرو سالانه باید ۳۰ درصد برق کشور را از انرژی پاک و تجدیدپذیر ایجاد کند، باید مشخص شود که این قانون که در سال ۹۶ ابلاغ شده تاکنون چقدر اجرایی شده است. بنابراین باید به اجرای این قوانین رو بیاوریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.