• پنجشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 98092821218
  • منبع : مطبوعات

رمز پویایی که فعلاً پویا نیست

«کارمندان شعب بسیاری از بانک‌ها خود ضمن ناآشنایی با کارکرد رمز پویا از راهنمایی دقیق مشتریان خودداری می‌کنند.»

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران درباره فعال‌سازی رمز پویا در شعب بانک‌ها نوشت: «در حالی که بانک‌های تجاری کشور با ارسال پیامک‌های مستمر و پی‌در‌پی از مشتریان خویش می‌خواهند که با مراجعه به شعب، رمز پویای خویش را فعال کنند، گزارش‌های دریافتی و مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد که کارمندان شعب بسیاری از بانک‌ها خود ضمن ناآشنایی با کارکرد رمز پویا از راهنمایی دقیق مشتریان خودداری می‌کنند.

خبرنگار این روزنامه گزارش می‌کند، این روزها شمار زیادی از مشتریان به شعب بانک‌های خصوصی و دولتی برای دریافت رمز پویا مراجعه می‌کنند. مراجعات این افراد در حالی صورت می‌گیرد که کارمندان در حال ارائه خدمات بانکی به سایر مشتریان هستند. موارد متعدد از مشاهدات خبرنگار ما و روایت خوانندگان نشان می‌دهد که کارمندان برخی از بانک‌ها با بی‌حوصلگی و فرار از مسئولیت، به درخواست مشتری پاسخ نمی‌دهند و آنها را به اعلامیه یا اطلاعیه‌ای که روی تابلوی اعلانات شعبه درج شده هدایت می‌کنند یا این که به مشتری می‌گویند که به دستگاه‌ ای‌تی‌ام بانک‌ها مراجعه کند و رمز پویا را بگیرند؛ در حالی اساساً مشتریان با کارکرد رمز پویا و نحوه دریافت آن آشنا نیستند.

گاهی هم خود کارمندان شعبه، اطلاعی از رمز پویا ندارند یا اگر دارند به شیوه صحیح مردم را راهنمایی نمی‌کنند.

تجربه اول: بی‌حوصله می‌گوید برو تابلو را بخوان!

کتایون - ر، مشتری که به شعبه یکی از بانک‌های دولتی پر آوازه دیروز مراجعه کرده، تجربه خویش را این گونه روایت می‌کند: «فقط دو ساعت وقت ارزشمندم گرفته شد، آخرش هم هیچی که هیچی!»

او می‌گوید:«با توجه به این که بانک‌ها از صبح زود دائماً برای مشتریان پیامک می‌دهند که حتماً نسبت به فعال‌سازی رمز پویا تان، ای مشتری عزیز! اقدام کنید، دیروز به شعبه مراجعه کردم، وقتی از کارمند بانک درخواست کردم که مرا برای دریافت رمز پویا راهنمایی کند، بی حوصله با دست، برد شعبه را نشان داد و گفت که جزئیات آن روی تابلو نصب شده است.»

وی ادامه داد که روی تابلو اعلانات بانک، اطلاعیه‌ای نصب شده بود که مراحل نصب و بارگذاری نرم افزار را به مشتری با زبان ساده به روش‌های مختلف می‌گوید، از جمله نصب نرم افزار روی تلفن همراه. من هر کاری کردم به هیچ عنوان سایت این بانک و بانک دیگری که مشتری آن هستم باز نشد تا بتوانم نرم افزار را نصب کنم، یا سایت خیلی شلوغ بود یا این که خطا می‌داد. آیا این ظلم به مشتری نیست که یک روز کامل وقت مرا بگیرد.»

تجربه دوم: سیستم که کند است

مشتری دیگری با اشاره به این که تا آخرین مرحله نصب رفته است، می‌گوید: «واقعاً شعب بانک پاسخگوی مشتریان نیستند. من تا مرحله دریافت کد «یو‌اس‌اس‌دی» رفتم اما ۳۰ مرتبه زدم تا سرانجام کد یک بار مصرف ارسال شد.»

تجربه سوم: من حساب قدیمی دارم

آقای احمدی دیگری می‌گوید: «حساب من، قدیمی است و شماره تلفن همراه من تغییر کرده است با دشواری تمام و رفت و آمد زیاد به بانک مسأله ارسال کد به حسابم مرتفع شد.»

تجربه چهارم: سردرگمی

اصغر راضی، مشتری دیگری می‌گوید: «من چندین حساب بانکی دارم، سرگیجه گرفته‌ام، هر بانکی به سلیقه خودش روشی را برای نام‌نویسی رمزپویا انتخاب کرده است. روش‌های متنوع باعث سردرگمی مشتریان شده است. از سخت سخت تا آسان آسان.حتی یک بانک گفته که هیچ کاری لازم نیست شما به‌عنوان مشتری انجام دهید. این بانک، با پیامک برای شماره مشتری، او را از درگیر شدن در بروکراسی خلاص کرده است.»

تجربه پنجم: شش تا نرم افزار نصب کنیم

مشتری یک بانک دیگر به خبرنگار ما می‌گوید:«من در شش بانک حساب فعال دارم، حال باید روی گوشی تلفن‌ام شش تا نرم افزار نصب کنم، آیا باعث اغتشاش نمی‌شود.»

مشتری دیگری هم می‌گوید: «بانکی که من در آن حساب دارم، برای آن که متحمل هزینه پیامک نشود، مشتریان را به نصب اپلیکیشن هدایت می‌کند. چون که خود اپلیکیشن رمز یک بار مصرف ارسال می‌کند.»

به‌گزارش خبرنگار ما، در حالی بانک مرکزی، بانک‌های تجاری را به‌ منظور جلوگیری از سرقت حساب‌های بانکی مشتریان به اجرای طرح اعطای رمز پویا به مشتریان اجبار کرده که به‌ نظر می‌رسد که بانک‌ها خود آمادگی لازم را برای هدایت، توجیه و راهنمایی مشتریان برای این کار ندارند. این که بخش انفورماتیک بانک‌ها توانسته‌اند شرایط دادن رمز پویا به مشتریان را فراهم کنند، گام نهایی نیست. گام اصلی زمانی است که مشتریان بتوانند آن را نصب و استفاده کنند.

روش‌های متفاوت بانکی در کنار نبود نظارت بانک مرکزی بر فرآیند اعطای رمز پویا از چالش‌های این طرح است. به‌ نظر می‌رسد که بانک مرکزی باید برای آسان سازی، هموار‌سازی و یکسان‌سازی دادن رمز پویا، بهترین تجربه بانکی در شیوه اعطای رمز را انتخاب و به‌صورت فراگیر به مردم معرفی کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۸ ۱۴:۱۱

این هم یه دردسر جدیدی که واسه ملت بیچاره درست شده!! مردم کم مشکل و گرفتاری دارن که این هم بهش اضافه کردید! حفظ و امنیت فقط به عهده بانک هاست بهتر نبود به جای این بمبول جدید فکری برای ارتقای سیستم امنیتی بانک ها می کردید؟

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۸ ۱۴:۲۱

عزیزم کو گوش شنوا

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۹ ۰۹:۵۱

هر طرح جدیدی در ابتدای اجرا مشکلاتی داره. البته چه بهتر که مشکلات طرحها از قبل بررسی و مرتفع بشن. بعضی از ایرادها در حین اجرا بیشتر نمایان میشن. ضمن اینکه بسیاری از انسانها در مقابل یک تغییر جدید واکنش منفی از خودشون نشون میدن و براحتی با تغییر کنار نمیان. در مورد این موضوع بهتر این هست که بانک مرکزی یک سامانه پیامکی مستقل و یکسان برای همه بانکها ارائه کنه. حتی برای نرم افزار هم میتونه این کار رو بکنه یا اینکه مثل چیزی که الان وجود داره یعنی هر بانکی برنامه نرم افزاری خودشو داشته باشه ولی دریافت از طریق پیامک برای همه بانکها یکسان باشه.

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۹ ۱۵:۰۱

در تمامی اعلامیه های بانک مرکزی عنوان می شود که از اول دی ماه برای تمامی پرداختها رمز دوم پویا اجباری است! فقط همین !پرسش اینجاست که آیا مواردی مانند: 1- آیا برای خرید مثلا یک بسته پنیر از سوپری سر کوچه باید رمز دوم پویا داشت؟ 2- آیا برای پرداخت قبضهای آب و برق از طریق دستگاه خودپرداز باید رمز دوم داشت؟ 3- آیا برای پرداخت اقساط وام بانکی از طریق دستگاه خود ... باید رمز دوم پویا داشت؟ 4- ایا برای کارت به کارت از طریق دستگاه ... نیاز به رمز دوم ... است؟یا فقط برای کارهای مالی از طریق اینتر نت با موبایل و کامپیوتر رمز دوم پویا لازم است؟البته در مراجعه به بانکها هر کدام نظر خودشان را دارند مثلا کارمند صادرات میگوید برای استفاده موبایل است! کارمند ملی میگوید اگر گوشی جدید ندارید پس لازمتان نمی شود! کارمند رفاه میگوید بابا بدید یکی که وارده برایتان انجام ده ! و ... این نمونه آگاهی و همکاری بانکهاست تا مردم عادی که بخصوص سن بالا یا کم سواد باشند!!!

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۹ ۱۵:۳۳

اگر گوشی و کارت بانکی داخل کیف مثلاً خانمی باشد و کیف به سرقت برود، سارق میتواند حساب آن خانم را در یک دقیقه تخلیه نماید. تا چند ماه آینده هزاران مورد مثل این گزارش خواهد شد.

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۳۰ ۱۰:۲۷

این رمز دوم یک بار مصرف یک طرح شکست خورده از همون اوله. نمونه دیگری از طرح های مزخرف و بی پشتوانه کارشناسی و بدون دارا بودن ظرفیت و بستر اجرا. افزایش امنیت حساب ها راه های معقول تری داره که در دنیا اجرا شده