• چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98092720603
  • خبرنگار : 50240

همدان به دنبال شهر دوستدار کودک

همدان به دنبال شهر دوستدار کودک

ایسنا/همدان با گسترش موج شهرنشینی در دنیا از سویی و افزایش جمعیت از سوی دیگر، کودکان در تحولات مدرن شهری نادیده گرفته شده و لزوم توجه به آن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود؛ درباره ارتباط شهر با کودک نظریات فراوانی وجود دارد که معتبرترین آن‌ها «شهر دوستدار کودک» است که نخستین بار در دهه ۹۰ میلادی توسط یونیسف ارائه شد.

مفهوم «شهر دوستدار کودک» در راستای نظریه‌های حقوق شهروندی برای کودکان شکل گرفت، این طرح برای مشارکت دادن بچه‌ها به محیط اطرافشان تلاش می‌کند و به دنبال ضمانت تمامی حقوق آن‌ها، مشارکت در جامعه و زندگی اجتماعی، تصمیم‌گیری درباره شهر، دسترسی به خدمات اساسی، امنیت در فضاهای شهری و محافظت در برابر خشونت، بازی کردن و ملاقات با دوستان و در نهایت به رسمیت شناختن کودکان به عنوان یک شهروند است.

در سال ۱۳۹۶ همدان به عنوان «پایلوت گردشگری کودک و خانواده» انتخاب شد و در این راستا اداره میراث‌فرهنگی همدان اقداماتی انجام داد. شهرداری همدان نیز در حال تدوین اساسنامه و ضوابط اجرایی شدن شهر دوستدار کودک است، از طرف دیگر نماینده ولی‌فقیه در استان همدان طی چند هفته گذشته ساختمان امام جمعه را به مرکز تخصصی کودک و خانواده اختصاص داده و دانشگاه بوعلی‌سینا نیز ضمن ارائه پیشنهاد به استاندار همدان برای تمرکز این شهر به فعالیت‌های مختلف مرتبط با حوزه کودک، در زمینه اجرای پژوهش‌های مرتبط با این حوزه و توسعه رشته‌های دانشگاهی مربوط به کودکان فعالیت‌هایی انجام داده است.

برنامه کلان شهر را در راستای شهر دوستدار کودک پیش ببریم

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مکانیزم‌های «شهر دوستدار کودک» از دانشگاه‌ها و مهدکودک‌ها آغاز می‌شود، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم همدان را به عنوان پایلوت شهر کودک معرفی کنیم نیاز است اقداماتی انجام شود و کودکان محور تمامی زمینه‌ها قرار بگیرند.

دکتر یعقوب محمدی‌فر درباره کلیت ویژگی‌ شهر دوستدار کودک، توضیح داد: به عنوان مثال در این شهر، کتابخانه‌های تخصصی کودکان توسعه پیدا می‌کند و شهربازی و اردوگاه‌های ویژه کودکان در طبقه‌بندی‌های مختلف ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین می‌توان برنامه کلان شهر را در راستای شهر دوستدار کودک پیش برد که ساماندهی پیاده‌راه‌ها، تأسیس مراکز آموزش راهنمایی و رانندگی، آموزش حقوق شهروندی و آموزش حقوق کودکان به آن‌ها و کشف استعدادهای کودکان از جمله این فعالیت‌ها است.

ایجاد اینترنت سالم برای کودکان امری ضروری است

محمدی‌فر با اشاره به تأثیر مثبت برگزاری جشنواره‌های تخصصی کودک مانند جشنواره تئاتر و فیلم در همدان خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های این چنینی می‌تواند به برند شدن همدان در راستای شهر کودک کمک شایان توجهی کند همچنین شبکه تلویزیونی استانی با برجسته کردن بخش کودک نقش مهمی در تسریع این موضوع دارد.

وی با تأکید بر اینکه امروزه آموزش کودکان و مباحث تربیتی آنها مسئله‌ای جدی تلقی می‌شود، گفت: به عنوان مثال امروزه کودکان از اینترنت سالم استفاده نمی‌کنند و به عبارت دیگر از همان امکانات فضای مجازی که بزرگسالان بهره‌مند هستند، برخوردارند بنابراین ایجاد اینترنت سالم برای این قشر امری ضروری است البته برای این موضوع زیرساخت‌های لازم وجود دارد و می‌توان با سرمایه‌گذاری این موضوع را عملی و ساماندهی کرد.

محمدی‌فر با بیان اینکه در زمینه مشاغل نیز می‌توان با آموزش غیرمستقیم به کودک گام‌های مثبتی برداشت، یادآور شد: با توجه به پتانسیل همدان برای جذب سرمایه‌گذار در زمینه‌های مختلف مربوط به کودک و همچنین مغفول ماندن فعالیت با این اهداف در کشور، شهر همدان و در مفهوم گسترده استان همدان می‌تواند به عنوان پایلوت فعالیت‌های حوزه کودک معرفی شود.

پیشنهاد دانشگاه بوعلی‌سینا به استاندار همدان

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: در همین راستا دانشگاه بوعلی‌سینا طرحی را آماده و به استاندار ارائه کرده که در حقیقت شامل تعریف فعالیت‌های این دانشگاه برای کودکان است، علاوه بر این دانشگاه رسالتی را برای خود تعریف کرده که در این حوزه پژوهش‌ و آموزش‌هایی را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در طرح پیشنهادی این دانشگاه آمده است که همدان برای معرفی خود به عنوان شهر دوستدار کودک در کشور اعلام آمادگی کند، اظهار کرد: عملی شدن این طرح نیازمند انجام اقداماتی است که بیش از هر چیز هم‌افزایی سایر بخش‌ها و ارگان‌های مختلف را می‌طلبد.

محمدی‌فر افزود: بر این اساس صنایع مرتبط با کودک می‌توانند در همدان متمرکز شوند؛ به عنوان مثال صنایع وابسته به تولید اسباب‌بازی، پوشاک کودک، تربیت روانشناس و حقوقدان در راستای حقوق کودک، مسائل مرتبط با سلامت کودکان مانند مراکز درمانی تخصصی از جمله اهداف این طرح است.

فعالیت‌های دانشگاه بوعلی‌سینا در راستای تحقق شهر دوستدار کودک

این پژوهشگر با یادآوری اینکه طرح «همدان به عنوان شهر دوستدار کودک» صرفاً یک درخواست است، گفت: در حال حاضر دانشکده‌های دانشگاه بوعلی‌سینا مأمور شدند که فعالیت‌های توسعه‌ای و حوزه پژوهشی‌ خود را در زمینه مطالعات کودک پیش ببرند و طراحی پژوهشکده‌، تأسیس رشته‌هایی چون حقوق کودک و فلسفه برای کودکان از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: در رشته‌های فنی نیز سوق دادن پایان نامه‌ها به سمت تولید بازی‌های رایانه‌ای و ساخت انیمیشن از جمله اقداماتی است که در این راستا در حال انجام شدن است که در فاز مطالعاتی قرار دارد و هنوز به مرحله عملیاتی و اجرایی نرسیده است.

محمدی‌فر با یادآوری اینکه دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک مصوب سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است، بیان کرد: این دستورالعمل به استانداری‌ها و شهرداری‌ها نیز ابلاغ شده است همچنین در دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک تسهیلاتی برای راه‌اندازی مراکزی که با هدف کودکان تهیه می‌شود، آمده و درخواست این دانشگاه این است که تمامی بخش‌ها در راستای دستورالعمل حرکت کنند و این دانشگاه به عنوان اتاق فکر، همه پتانسیل خود را به کار بگیرد.

همدان زیرساخت‌های مناسب گردشگری کودک را دارد

وی در بخش پایانی سخنانش به ارتباط شهر دوستدار کودک و گردشگری اشاره کرد و گفت: تعبیه اماکن مرتبط با گردشگری کودک می‌تواند به این طرح کمک کند و جشنواره‌های مرتبط با کودکان را به همراه داشته باشد؛ از طرف دیگر در شهر همدان زیرساخت‌های مناسب گردشگری کودک وجود دارد و بُعد مسافتی همدان و تهران نیز می‌تواند این شهر را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کودکان تهرانی معرفی کند.

محمدی‌فر خاطرنشان کرد: ایجاد فضاها و جاذبه‌هایی که افراد بتوانند همدان را به علت کودکانشان مقصد گردشگری بدانند، از جمله الزامات این امر است؛ به عنوان مثال طراحی باغ کودک یا مدرسه مشاغل می‌تواند تقاضای سفر با هدف گردشگری کودکان را افزایش دهد.

ایمنی خیابان، تنوع کاربری زمین، شادابی و سرزندگی کلیدهای اصلی نگرانی کودکان

معاون فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه کشوری که به کودکان خود اهمیت نمی‌دهد، در آینده کشور بی ثباتی خواهد بود، بیان کرد: از آنجا که شهر ما در آینده متعلق به کودکان امروز است، باید زمینه حضور و بروز استعداد آن‌ها را در همه قوانین شهری پیاده کنیم.

مجید میرزایی ادامه داد: کشورهایی که درگیر فجایع و مشکلات سیاسی و اقتصادی هستند و بروز فعالیت فرهنگی در کودکانشان وجود ندارد، گروه بزرگسالان بدون هویت را در جوامع خود شاهد هستند به همین علت برای اصلاح محیط اجتماعی برقراری پیوند بین نسل آینده و نسل امروز و آشنایی کودک با دنیای جدید ضروری است.

وی به علایق کودکان در اجتماع شهری و پیوند بین خانه و مدرسه اشاره کرد و افزود: ایمنی خیابان، تنوع کاربری زمین و شادابی و سرزندگی از کلیدهای اصلی نگرانی کودکان است و اگر این فاکتورها وجود داشته باشند کودک خود را در تمامی زمینه‌ها مشارکت می‌دهد؛ به عبارت دیگر ما باید مقدمات اینها را فراهم کنیم تا کودکانمان کودکی و بزرگسالی خوبی را تجربه کنند.

میرزایی یکی از راهکارهای فرهنگی قابل اجرا در راستای شهر دوستدار کودک را تغییر در ماهیت کتاب‌ها دانست و گفت: می‌توان در سطح استان کتاب‌هایی را در کنار کتاب‌های درسی طراحی کرد و یا با قصه درمانی و فعال‌تر کردن کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان گام‌های مفیدی در جهت آموزش حقوق شهروندی به کودکان برداشت.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: قصه درمانی یکی دیگر از روش‌هایی است که کودکان می‌توانند با آن تفاوت دنیای واقعی و تخیلی را تشخیص دهند و اگر بتوانیم قصه درمانی را به عنوان یک پارامتر شخصیت‌شناسی و تأثیرگذار برای کودکان در نظر بگیریم، اثرات مفیدی در زندگی آنها خواهد داشت.

اجرای طرح «بوم» در راستای فعالیت‌های شهر دوستدار کودک

میرزایی در ادامه به طرح «بوم» اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر در راستای فعالیت‌های شهر دوستدار کودک طرح بوم در آموزش و پرورش همدان انجام می‌شود و به شرط اجرای درست، به طور قطع تأثیر فوق‌العاده‌ای بر آموزش کودکان خواهد داشت.

وی درباره جزئیات طرح بوم توضیح داد: این طرح یک روز در هفته در برخی از مدارس همدان اجرا می‌شود؛ در واقع دانش آموزان هر مدرسه نقاط مثبت و معضلات یک محله را بررسی می‌کنند و افراد ساکن در محله می توانند به عنوان همکار مدیر پیشنهاد و راهکارهای خود را در مدرسه ارائه دهند و دانش آموزان آنها را به عنوان چالش انتخاب کرده و بررسی کنند.

معاون فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر اینکه طرح بوم با هدف ارتباط بین مدرسه و جامعه محله کودکان طراحی شده است، گفت: در این بررسی کودکان می‌توانند برای چالش‌های موجود در محله ایده و طرح ارائه دهند که اثرات مثبتی در پرورش استعدادهای کودکان در محیط دارد و تأثیراتی نیز بر شهروند کودک محور خواهد داشت.

میرزایی در پایان با بیان اینکه جشنواره‌هایی مانند جشنواره تئاتر کودک به جهت درگیر کردن کودکان تأثیر مثبتی در آموزش آن‌ها دارد، اظهار کرد: برگزاری این گونه جشنواره‌ها مانند شارژ عمل می‌کند و ما نیازمند برنامه‌هایی پایدار مثل طرح بوم هستم.

عملی شدن شهر دوستدار کودک نیازمند خرد جمعی دستگاه‌های زیربط

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: همدان با توجه به رویدادهای برگزار شده در استان مانند جشنواره‌های تئاتر و فیلم کودک، ظرفیت‌های موجود در استان مانند روستاهای هدف گردشگری و مراکز تفریحی و گردشگری، پتانسیل مناسب برای پایلوت شهر کودک در زمینه گردشگری را دارد.

علی خاکسار مشارکت دستگاه‌های زیربط از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری  و دانشگاه‌ها را در این زمینه ضروری دانست و گفت: برای عملی شدن این طرح به خرد جمعی نیاز است همچنین سازمان میراث‌فرهنگی همدان نگاه ویژه‌ای به این قضیه دارد و تمامی تلاش خود را به کار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.