• سه‌شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98091914024
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

انسان‌ها باهم متفاوت هستند اما استثنایی نیستند

انسان‌ها باهم متفاوت هستند اما استثنایی نیستند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور از تدوین ۳ سند جامع آموزش‌های فنی حرفه‌ای، سند جامع استانداردسازی تجهیزات و فضا و سند جامع کارآفرینی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی در گردهمایی روسای مناطق آموزش‌وپرورش تهران با اشاره به سه اصل تفاوت، تطابق و تعادل به‌عنوان جهت‌گیری‌های سازمان آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: انسان‌ها باهم متفاوت هستند ولی استثنایی نیستند، بنابراین آموزش‌وپرورش با توجه به اصل تفاوت‌های فردی باید تعلیم و تربیت را سرلوحه کار خود قرار بدهد.

وی افزود: براساس اصل تطابق باید معلمان، مدیران، خانواده، فضا، تجهیزات، کتاب‌ها و دانش‌آموزان عادی با شرایط ویژه دانش آموزان استثنایی تطابق پیدا کنند که این همان مناسب‌سازی و ایجاد مدارس انطباقی است. مهم‌ترین رویکرد ما فراگیر سازی است و راه آن ایجاد مدارس انطباقی است.

حسینی بابیان اینکه منظور از اصل تعادل، ایجاد عدالت است، گفت:عدالت حکم می‌کند که در این تطابق سازی هزینه بیشتری را بپردازیم چراکه هزینه‌هایی ازجمله مالی، زمان، تخصص و حتی هزینه عاطفی دانش آموزان با نیازهای ویژه ۵ برابر نسبت به دانش آموزان عادی بیشتر است و برای اینکه تفاوت‌ها، شناسایی و محقق شود باید تلاش کنیم تا با رویکرد عدالت محورانه، فرصت‌های بالقوه دانش آموزان را به بالفعل تبدیل کنیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به رویکرد انسان مدارانه، توانمندسازانه و فرصت آفرینانه در سازمان، اظهارکرد: زمانی توسعه، تکنولوژی محور، سرمایه محور و منبع محور بود ولی امروزه توسعه، انسان‌محور است یعنی انسان عامل توسعه است و نتیجه توسعه هم باید شامل انسان شود و همه انسان باید عاملیت توسعه و بهره‌مندی از توسعه را داشته باشند بنابراین توسعه باید با رویکرد انسان محورانه باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر توسعه را انسان مبنا فرض کنیم، باید این انسان را توانمند کنیم و توانمندسازی هم با توجه به اصل تفاوت‌های فردی و ویژگی‌های متفاوت تحقق پیدا کند و این فقط در راستای پذیرش تفاوت فردی است و پذیرش این مسئله که همه انسان‌ها دارایی‌هایی دارند بنابراین دانش آموزان با نیازهای ویژه هم دارایی‌هایی دارند که باید این دارایی‌ها را به فعلیت برسانیم.

وی تصریح کرد: برای توانمندسازی باید استانداردسازی فضا و تجهیزات و منابع انسانی را در دستور کار قرار بدهیم و در این راستا ۳ سند جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، سند جامع استانداردسازی تجهیزات و فضا و سند جامع کارآفرینی با حضور خیرین تدوین خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه فرصت‌آفرینی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بسیار مهم است، گفت: اگر این دانش آموزان  به بازارکار و جامعه متصل شوند باعث افزایش انگیزه و خود شکوفایی آنان خواهد شد؛ بنابراین هر منطقه از آموزش‌وپرورش قابلیت این را دارد که طرح مرکاب (مرکز کارآفرینی و رشد) در آن راه‌اندازی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.