• دوشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98091813014
  • منبع : نمایندگی قم

آیت‌الله جوادی آملی:

ساختار هستی هرگز "جنگ" را نمی‌پذیرد

ساختار هستی هرگز "جنگ" را نمی‌پذیرد

ایسنا/قم آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه انبیاء آمدند به ما بگویند جامعه انسانی جز با صلح و صفا و محبت اداره نمی‌شود، گفت: در این‌باره تعبیرات قرآنی در سه بخش خلاصه شده است؛ بخش «محلی»، که به ارتباط مسلمانان با یکدیگر مربوط می‌شود، بخش «منطقه ای» که به ارتباط بین مسلمانان با سایر موحدان عالم می‌پردازد و بخش سوم بخش «بین المللی» که به انسانیت انسان مربوط است و متعلق به کل بشر، چه موحد و چه غیر موحد است.

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در پاسخ به پرسش این اسلام شناس در خصوص «ارتباط آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»، بیان کرد: اسلام با دیگر ادیان، مشترکات فراوانی دارد و پیامبر اسلام با دیگر انبیاء، هدف واحد و مشترکات فراوانی در راه و روش دارند؛ زیرا انبیاء آمدند که انسان را به خود معرفی کنند، جهان را به انسان بشناسانند و ارتباط انسان و جهان را برای انسان تبیین کنند.

وی ادامه داد: وقتی هدف همه انبیاء یکی است و جهان همان جهانی است که همه انبیاء او را معرفی می‌کنند و انسان همان انسانی است که همه انبیاء درصدد تعلیم و تربیت او هستند، لذا هم راه و هم هدف انبیاء یکی است، چه اینکه کل جهان یک واقعیت دارد و اجزایش با هم هماهنگ هستند و انسان نیز یک حقیقت است و نه دو حقیقت و این انسان و این جهان، جز وفاق، صلح و صفا چیزی را نمی پذیرد و با آن سازگار نیست.

وی در توضیح مطلب ارائه شده اظهار کرد: تمام اجزای نظام سپهری با هم هماهنگ هستند چه اینکه تمام اعضای بدن انسان با هم هم آوا هستند؛ اگر گوشه‌ای از بدن انسان آسیب ببیند، تمام اعضای بدن می‌کوشند آن زخم را درمان کنند، این طور نیست که اعضای دیگر عضو زخم شده را به حال خود رها کنند و بی تفاوت باشند بلکه همه سعی می‌کنند در کوتاه‌ترین مدت آن زخم را درمان کنند و هیچ عضوی نمی‌گوید زخم عضو دیگر به من ربطی ندارد.

آیت الله جوادی آملی افزود: در طبیعت نیز، اگر یک درخت آسیب ببیند تمام اجزای آن درخت می کوشند تا قسمت آسیب دیده را ترمیم کنند در واقع کل نظام هستی اینگونه است و بر اساس صلح بنا شده است، تعبیر لطیف قرآن کریم این است که «ما تَری‏ فی‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ».

وی ادامه داد: در صدر و ذیلِ ساختار خلقت، یک جای خالی، وجود ندارد و هر چیزی در جای خود قرار دارد پس در اینجا دو مطلب وجود دارد؛ اول اینکه، هیچ خلاء و خالی بودنی در ساختار جهانی هستی وجود ندارد و دوم اینکه هر چیزی در جای خود قرار دارد، لذا برخی از حکمای اسلام گفته‌اند که ساختار نظام خلقت مثل سلسله اعداد ریاضی است؛ شما اگر از 1 تا بی نهایت بروید هرگز جای خالی پیدا نمی کنید، همچنین هر عددی در جای خود قرار دارد مثلاً اگر7 را از بین 6 و 8 بردارید هیچ جای دیگری در هستی نمی‌توانید برای او پیدا کنید در نتیجه آنقدر روی دست شما می ماند تا شما را رسوا کند چون این عدد را هیچ جایی جز جای خود نمی‌توانید بگذارید چرا که هیچ جای دیگری در نظام هستی ندارد، لذا اگر کسی کار خلافی مانند اختلاس یا دزدی انجام دهد، تا رسوا نشود، این اختلاس او را رها نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دیگر از حکمای ما از ساختار نظام خلقت به جریان موسیقی تعبیر کرده‌اند، ابوریحان بیرونی می گوید نغمه عالم مانند نغمه موسیقی است؛ هر نُتی در جای خود قرار دارد و در عین حال با بقیه نُت‌ها هماهنگ است، در نتیجه ساختار کل نظام هستی و ساختار وجودی انسان و پیوند انسان و جهان مانند ریاضی و موسیقی است با ویژگی‌هایی که بیان شد انسان و جهان هستی با چنین ساختاری هرگز «جنگ» و آدم کشی را نمی پذیرد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به کشتارهای جنگ جهانی اول و دوم بیان کرد: متاسفانه جنگ جهانی اول و دوم کشتارهای فراوانی در پی داشت که حداقل آن را 70 میلیون ذکر می‌کنند و قسمت مهم این جنایت به دست آمریکا بود، اکنون نزدیک یک قرن از این کشتار بی رحمانه می‌گذرد و سوال اصلی این است که آدم‌کش‌هایی مثل آمریکا چه بهره‌ای جز رسوایی بردند؟!

این مفسر قرآن کریم تاکید کرد: انبیاء آمدند به ما بگویند جامعه انسانی جز با صلح و صفا و محبت اداره نمی‌شود لذا تعبیرات قرآنی در سه بخش خلاصه شده است؛ بخش «محلی»، که به ارتباط مسلمانان با یکدیگر مربوط می شود، بخش «منطقه ای» که به ارتباط بین مسلمانان با سایر موحدان عالم می پردازد و بخش سوم بخش «بین المللی» که به انسانیت انسان مربوط است و متعلق به کل بشر، چه موحد و چه غیر موحد است، چرا که «انسانیت» اصلی است که در همه انسانها یکسان است، انسان تنها یک حقیقت دارد، لذا خدای سبحان همه ما را فرزند یک نفر می‌داند و می‌فرماید «یا ابن آدم» یعنی شما شناسنامه عمیق علمی دارید، پدرتان مسجود فرشتگان بود، خودتان را ارزان نفروشید، نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، معارفی مانند عقل و عدل نیز مانند انسانیت برای همه انسانها یکسان و برای همه مورد پذیرش و مقبول است.

آیت‌الله جوادی آملی در پایان سخنان خود عنوان کرد: این گوشه‌ای از صلح دوستی همه انبیاء به خصوص پیامبر گرامی اسلام است لذا وقتی حضرت مکه را فتح کرد، با وجود همه آسیب هایی که از مردم مکه دیده بود، فرمود اسلحه ها را کنار بگذارید، مشت های گره کرده را باز کنید و با هم مصافحه کنید، حرف جهانی اسلام همین است و بس؛ و از این زیباتر و دلپذیرتر وجود ندارد، و امیدواریم این آموزه‌ها به دست شما و دوستانتان به سراسر جهان منتقل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء پروفسور پیرونه، پس از استماع سخنان آیت‌الله جوادی آملی با ابراز خرسندی از دیدار با معظم له، گفت: به عنوان یک مسیحی از خداوند می خواهم وجود حضرتعالی را برای همه موحدان جهان مستدام بدارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.