• یکشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 98091712086
  • خبرنگار : 71643

در قالب یک پژوهش بررسی شد

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر تبلیغات شرکت‌ها

شبکه های اجتماعی

در سال‌های اخیر استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی از طریق ظهور گوشی‌های هوشمند موجب شده اطلاعات در هر مکان و زمانی در دسترس باشند و مشتریان بهتر بتوانند با شرکت‌ها ارتباط برقرار کنند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی به تدریج موجب تغییر پلت‌فرم‌های استفاده شده برای تبلیغات از رسانه‌های سنتی به سمت شبکه‌های اجتماعی شده است.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های اجتماعی گروهی از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اینترنت هستند که با اتکا به بنیان‌های فناورانه وب امکان ایجاد و تبادل محتوای تولید شده به وسیله کاربران را می‌دهند.

در پژوهشی که در خصوص "استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار در ایران" توسط مرتضی ملکی‌مین‌باش‌رزگاه (استادیار دانشکده اقتصاد) و مهری شهریاری (دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی) با روش مصاحبه و نمونه‌گیری گلوله برفی انجام شده، آمده است:« تبلیغات سنتی کسب و کار و رسانه‌های اجتماعی منجر به نگرش مثبت مشتریان نسبت به برند شرکت می‌شود و میزان تاثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی بیشتر از تبلیغات سنتی است.»

طبق این پژوهش« سازمان‌ها با استفاده از رسانه‌های اجتماعی فرصت‌هایی را برای افزایش بهره‌وری، سهم بازار، ارزش بازار و سودآوری ایجاد می‌کنند. رسانه‌های اجتماعی فضای جدیدی را برای تبادل اطلاعات و اظهار نظرها بنا نهاده و تغییراتی را در افکار عمومی ایجاد کرده و به نیروی محرکه مهمی برای ترویج تغییرات اجتماعی تبدیل شده است. عصر دیجیتال فرصت‌ها و تنش‌هایی را در روابط کسب‌وکار ایجاد کرده است. با شناسایی و ارزیابی تنش‌ها و فرصت ‌ها در جهت توسعه روابط تجاری، عملکرد کسب‌وکار بهبود یافته و موجب ایجاد ارزش افزوده می‌شود.»

محققان می‌گویند:« رسانه‌های اجتماعی نه تنها برای شرکت‌های بزرگ چند ملیتی بلکه برای شرکت‌های کوچک و متوسط و سازمان‌های غیرانتفاعی و دولتی نیز قابل استفاده است. حرکت به سمت رسانه‌های اجتماعی را می‌توان از طریق چند عامل شرح داد که عبارتند از کاهش نرخ پاسخگویی به بازاریابی بر خط مانند بنر و ایمیل که برخی نیز وارد هرزنامه می‌شدند.

توسعه فن‌آوری راهی را برای توسعه زیرساخت‌های فن‌آوری و ابزارهای جدید ایجاد کرده است و افزایش جمعیت بر خط نیز به جذابیت‌ رسانه‌های اجتماعی کمک کرده است. تغییرات جمعیتی که افراد جوان مشتاق به برخط بودن داشته و استفاده از کانال‌های سنتی کاهش یافته است. ترجیح بیشتر مردم به اینترنت، عامل بسیار مهم‌تر نیز هزینه کمتر است و کمپین (بازاریابی) ویروسی، مشتریان بیشتری را در مقایسه با کمپین تلویزیونی و با هزینه کمتر جذب می‌کنند.»

یافته‌ها نشان‌ می‌دهند:« از جمله مزایا و فرصت‌های ایجاد شده، تحول عظیم در عرصه کسب و کار و بازاریابی اینترنتی است. در واقع با گسترش روز افزون استفاده از رسانه‌های اجتماعی، کسب وکار و بازاریابی از طریق این وسایل ارتباط جمعی جان تازه به صنایع بخشیده و با استفاده از این ابزارهای جدید، مشتریان را به خود وفادار ساخته است چرا که این رسانه‌ها در واقع ابزاری قدرتمند برای سازمان‌ها جهت رسیدن به مخاطبان هدف هستند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی منجر به خلق فرصت‌ها و ایجاد کسب‌و ‌کاری جدید و افزایش درآمد ناشی از فروش بیشتر می‌شود. رسانه‌های اجتماعی به کاربران توانایی انتخاب و فیلتر محتوا را می‌دهند. نام‌های تجاری به منظور آگهی کردن نام تجاری خود،‌ جلب مشارکت و توسعه و تبلیغات دهان به دهان در این گونه پایگاه‌های اجتماعی حضور پیدا می‌کنند.»

شهریاری می‌گوید: از دیگر فرصت‌ها که کسب و کار می‌تواند از آن استفاده کند ارتباطات دو طرفه است، بیشتر شرکت‌ها از رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با اشخاص خارج از شرکت مانند مشتریان ، فروشندگان، وعموم مردم استفاده می‌کنند و روابط خود با شرکا و مشتریان خود را مدیریت کرده و تصویر شرکتشان را بهبود می‌دهند.

برخی شرکت‌ها نیز آن را برای ارتباطات داخلی و رقابت با شرکت‌های دیگر به کار می‌گیرند و به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا با مصرف کنندگان نهایی با هزینه‌ی نسبتا کم و سطح بالایی از بهره‌وری نسبت به ابزارهای سنتی ارتباطات ، تعامل به موقع و مستقیم داشته باشند. این شبکه ها مدل‌های کسب و کار جدیدی را ایجاد و موجب تغییرات از لحاظ بازار یابی ، عملیات و مدیریت شده است. دسترسی آسان‌تر به اینترنت ؛ رشد کاربران اینترنتی، اینترنت سریعتر و بهتر، گسترش سریع بازارهای جدید همه  نشان دهنده عواملی است که شرکت را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

در ادامه این پژوهش آمده است: اعتماد با توجه به محیط و فرهنگ‌های کشورهای مختلف  متفاوت است و جزء یکی از عوامل مهم در استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. یکی از مهمترین مسائل در رسانه‌های اجتماعی امنیت و محرمانه بودن آن است. نقش دولت در جلوگیری از آزار و اذیت وشایعات بی اساس سازمان‌ها نیز مهم است و دولت‌ها وب‌سایت‌های رسانه اجتماعی را از نظر  انطباق یا تخطی از الزامات حقوقی ، آداب و رسوم اجتماعی و مشوق‌های اقتصادی ارزیابی میکنند.

در نتایج این پژوهش آمده است: رسانه‌های اجتماعی در عرصه‌ی کسب و کار و بازار یابی اینترنتی تحول ایجاد کرده‌اند. این  رسانه‌ها نه تنها در دنیای مجازی مشتریان زیادی را به خود جذب کرده‌اند، بلکه مکانی برای تبلیغات شرکت‌ها نیز هستند. از این رو شناخت فرصت‌ها و چالش‌های استفاده از رسانه‌های اجتماعی در امور کسب و کار  و بازاریابی ضروری به نظر می‌آید.

با افزایش تعداد کاربران اینترنت ، استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز افزایش یافته است و رسانه‌های اجتماعی بستر مناسبی را برای کسب و کار جهت بازار یابی و فعالیت های ترفیعی شرکت ایجاد کرده‌ است. با برنامه ریزی درست و مناسب همزمان با استفاده ‌از روش‌های مناسب با تعریف دقیق بازار هدف از ابزارهای جدید شبکه‌ های اجتماعی می‌توان استفاده کرد تا بتوان از مزایای آن  بهره مند شد. کسب و کارها می‌توانند با حضور فعال خود در شبکه‌های اجتماعی مشتریان را از محصولات جدید ، ویژگی‌ها، فعالیت‌های ترفیعی و تبلیغاتی خود با هزینه بسیار کمتر از فعالیت‌های بازار یابی سنتی مطلع سازند.

این پژوهش در شماره دوم نشریه مجله جهانی رسانه منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.