• یکشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98090301291
  • خبرنگار : 71626

وضعیت کتاب‌فروشی‌های اینترنتی در قطعی اینترنت

وضعیت کتاب‌فروشی‌های اینترنتی در قطعی اینترنت

کتاب‌فروشی‌های اینترنتی از تجربیات‌شان در روزهای اخیر که دسترسی به اینترنت جهانی قطع بوده است می‌گویند؛ تجربیاتی که نسبت به هم کمی متفاوت هستند.

به گزارش ایسنا، از حوالی شنبه عصر (۲۵ آبان‌ماه) «قطعی اینترنت» آغاز شد؛ تنها دسترسی به سایت‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی امکان‌پذیر بود و امکان اتصال به شبکه اینترنت جهانی وجود نداشت. البته در روزهای اخیر به تدریج از وصل شدن اینترنت خانگی در برخی شهرها خبر می‌رسد.

علاوه‌ بر توقف کسب‌وکارهای فراوانی که در بستر پیام‌رسان‌های خارجی شکل گرفته‌اند، پس از گذشت چند روز از محدودیت اینترنت، هنوز عده‌ای از مردم نمی‌دانستند امکان اتصال به سایت‌های داخلی در اغلب نقاط میسر است. 

مدیران و مسئولان کتاب‌فروشی‌های اینترنتی از تاثیر وضعیت اینترنت بر میزان فروش و استقبال از سایت‌ها و نرم‌افزارهای‌شان در هفته‌ای که گذشت می‌گویند. 

حداقل ۶۵ درصد کاهش فروش داشته‌ایم

رسول وثوق، مدیر اجرایی شهر کتاب آنلاین درباره وضعیت فروش این مرکز در روزهای اخیر نسبت به روزهای قبل از محدودیت اینترنت، اظهار می‌کند: علی‌رغم این‌که سرورهای داخلی وصل بودند و مردم به آن‌ها دسترسی داشتند، در روز اول کاهش فروش شدیدی داشتیم، که این مقدار تقریبا ۳۰ درصد روزهای عادی بود. در روز دوم وضعیت کمی اصلاح شد و تا روز سوم با پیامک‌های فراوانی که ارسال کردیم و هزینه زیادی هم برای‌مان داشت، اوضاع کمی بهتر شد. اما همچنان به وضعیت معمول برنگشته‌ایم. 

او با مقایسه میانگین فروش شهر کتاب آنلاین در هفته قبل نسبت به هفته‌های گذشته، می‌گوید: در هفته گذشته حداقل ۶۵ درصد کاهش فروش داشته‌ایم. 

مدیر اجرایی شهر کتاب آنلاین می‌افزاید: این را مردم می‌دانند، اما گزارش‌ها طوری پخش می‌شد که انگار اینترنت وصل است، در حالی که مردم آدرس URL سایت را حفظ نمی‌کنند و در گوگل سرچ می‌کنند. اما قاعدتا چون به صفحه راهنمایی نمی‌شدند این‌که بگوییم اینترنت وصل بوده‌ است و اختلالی وجود نداشته، به شدت حرف عوام‌فریبانه‌ای‌ است و این وضعیت به شدت بر کسب‌وکارهای اینترنتی اثر گذاشته است. 

رشد فروش

محمد صدوقی، مدیر «طاقچه» درباره وضعیت فروش این مرکز در روزهای محدودیت اینترنت نسبت به قبل بیان می‌کند: در چند وقتی که اینترنت جهانی قطع بود شاهد رشد فروش و استقبال کاربران بودیم که بخشی از آن قابل پیش‌بینی بود؛ آن هم از این جهت که مردم عادت کرده‌اند به مجموعه‌های اینترنتی محتوایی و سرگرمی سر بزنند و در این مدت با توجه به این‌که سایت‌های خارجی بسته بوده به نرم‌افزارهای داخلی مراجعه داشته‌ و سعی کرده‌اند نیازهای‌شان را از طریق سایت‌ها و نرم‌افزارهای داخلی برطرف کنند. 

او ادامه می‌دهد: اما این به آن معنا نبوده که افرادی که در هفته اخیر از «طاقچه» استقبال می‌کردند پیش از این سراغ سایت‌ها و نرم‌افزارهای خارجی کتاب می‌رفتند. چون زمان آزاد بیشتری پیدا کردند برای همین به «طاقچه» مراجعه می‌کردند و این باعث افزایش فروش ما در روزهای اخیر بوده است. حضور مردم در نرم‌افزارهای داخلی تقریبا بین سه تا پنج‌برابر بیشتر شده است. ممکن است به صورت مقطعی افزایش مراجعه‌ای داشته باشیم اما قطعی اینترنت بر کسب‌وکار ما از جهات مختلف، برای این‌که بخواهیم به‌روز شویم و نرم‌افزار و سایت‌مان را توسعه دهیم، تاثیر می‌گذارد و اصلا از این‌که اینترنت بخواهد قطع بماند استقبال نمی‌کنیم. 

با پیامک اطلاع‌رسانی کردیم

بهناز صافی، سرپرست بخش فروش «۳۰بوک» درباره وضعیت استقبال و مراجعه به این سایت در هفته گذشته اظهار می‌کند: مشکل چندانی نداشته‌ایم، البته همانند دیگر سایت‌ها که با پیامک اطلاع‌رسانی کرده‌اند ما هم اطلاع‌رسانی کردیم. نمی‌توانم بگویم وضعیت فروش و مراجعه در این روزها که اینترنت محدودیت داشت کم بوده یا اصلا مراجعه‌ای نداشتیم، اما تاثیر آن‌چنانی نداشته است. چون به هر حال سرور ما در ایران است و بنابراین مشکلی وجود نداشته، مگر در برخی شهرستان‌ها که اینترنت‌شان به طور کامل قطع شده بود، آن‌طور که در ارتباط با ما اعلام کردند حتی سایت‌های داخلی هم برای‌شان باز نمی‌شد. 

او می‌افزاید: هرچند که برنامه‌های هفته کتاب‌مان به هم ریخت؛ فروش‌ ویژه و مسابقه‌های اینستاگرامی داشتیم که کنسل شد. اما به طور کل می‌توانم بگویم تقریبا تاثیری در حدود ۳۰ درصد داشته است. 

تجربه فروش دودرصدی

زهرا طالبی، مدیر «آژانس کتاب» درباره وضعیت فروش این سایت در روزهای اخیر با وجود محدودیت‌ اینترنت بیان می‌کند: فروش‌مان در این هفته خیلی کاهش پیدا کرد. می‌توانم بگویم فقط چیزی در حدود دو درصد فروش داشتیم. 

او همچنین می‌گوید: روز شنبه (دوم آذرماه) نسبت به چند روز گذشته فروش بهتری داشتیم اما باز هم مثل گذشته نبوده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar

سلام. ما کتابفروشی آنلاین داریم و در هفته گذشته فقط ۳ سفارش داشتیم

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۳ ۱۲:۲۰

من از اول ماه قصد دارم از 30book کتاب خریداری کنم ولی موفق نشدم چون جستجوگر سایتشون خراب هستش جستجوگرهای داخل ایران هم کتاب مورد نظررا مشخص نمی کنند فقط از طریق گوگل میشه کتابهای درخواستی را جستجو و داخل سایت خریداری کرد

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۳ ۱۲:۳۸

واقعا متاسف میشه ادم!!!!

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۳ ۱۴:۴۴

دولت محترم باید غرامت تمام فروشگاههای اینترنتی را بپردازد.

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۳ ۲۰:۲۸

هههه

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۳ ۲۳:۳۱

بايد رو خوب اومدي

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۳ ۲۰:۳۰

این رفرش پیجتون رو وردارید. دو ساعت آدم نظر مینویسه، یهو رفرش میشه همه چی میپره مرسی. اه

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۳ ۲۱:۰۵

فصل امتحان دانشجوهام نزدیکه گناه دارن خوووب.

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۳ ۲۳:۲۶

یکی از خبرگزاری ها به نقل از سایت پایش گردش آزاد اطلاعات میزان خسارت ناشی از قطع شدن یک هفته ای اینترنت رو چهل و سه هزار میلیارد تومن اعلام کرده بود .... چهل و سه هزار میلیارد تومن .... تمام خسارت های ناشی از اغتشاش در تمام کشور چقدر بوده؟؟

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۳ ۲۳:۳۳

والله ما هم فروشگاه اینترنتی داریم، فروشمون به صفر رسیده، توو این گرونی ها چرا راه درآمد مردمو قطع کردید، مسئول ضچرر و زیان ما کیه

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۴ ۰۳:۴۴

سلام، لطفا به جای «قطعی اینترنت» از «قطع اینترنت» استفاده کنید. قطعی صفت است و در زبان ما معنای دیگری دارد (حتمی، مسلم).

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۴ ۰۶:۱۳

با ابلاغ سلام و تحیّات.مستدعی است با نظر مرحمت به داد ما برسید.موضوع از این قرار است که اینترنت خانگی در شهرستان شهریار هنوز وصل نشده است.در تماس تلفنی با مخابرات غرب استان تهران، صدای ضبط شده چنین اطلاع رسانی می کند:«مشتری گرامی.باطلاع می رساند که مشکلات اینترنت بین الملل خارج از اختیار این شرکت می باشد.لطفآ چنان که در اتصال به سرویسهای داخلی مشکل دارید همکاران ما را مطّلع فرمایید»و بعد هم بی آن که امکان دسترسی به اپراتور را ممکن سازد بوق اشغال می زند.شما را به شرافتتان این چه رفتاری است که با مردم دارند؟ما امکان دسترسی به مرجعی را نداریم لطفآ بررسی و پیگیری فرمایید.مزید تشکر است.