• پنجشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98082315123
  • خبرنگار : 50029

استاد دانشگاه و عرفان پژوه:

لسان الغیب زیباترین توصیف برای حافظ است

لسان الغیب زیباترین توصیف برای حافظ است

ایسنا/فارس استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز با بیان اینکه حافظ، بسیار عمیق تر و والاتر از سطحی است که تاکنون او را مهجور کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: لسان‌الغیب، زیباترین کلمه‌ای است که می‌توان برای حافظ به کار برد.

حجت‌الاسلام قاسم کاکایی پنج‌شنبه ۲۳ آبان در نشست علمی نخستین همایش سراسری دولت قران با موضوع "رویکرد حافظ به قرآن" با بیان اینکه حافظ کیست و جایگاه او کجاست؟ گفت: قطعا حافظ هنرمند و ادیب بزرگی در سطح جهان است که کمتر همتا در دنیا دارد.

او که اعتقاد دارد سطح قضیه حافظ را دیدن، خوب است اما حافظ به کجا رسیده که “حالتی رفت که محراب به فریاد آمد"دارد، افزود: به لحاظ تاریخی می‌توان شخصیت حافظ را ارزیابی کرد اما برای شناسایی او باید کل دیوان او را دید و با یک بیت تنها نمی‌توان او را شناخت.

این عرفان پژوه با بیان اینکه حافظ خود گفته که صرفا یک هنرمند نیست بلکه یک حکیم است، تاکید کرد: باید کسی اهل معرفت باشد تا بفهمد حافظ چه می‌گوید، چرا که حافظ نقاب را از رخ اندیشه بیرون می‌آورد و لذا اینکه حکمت را از ظاهر قران می‌خواهد ببیند و به عمق و باطن قرآن می‌رسد.

کاکایی ادامه داد: حافظ می‌خواهد در بطن برود و هر چه بیشتر فرو برود، فراتر می‌رود.او در بین فرو رفته و به غیب رسیده، بنابراین لسان‌الغیب، زیباترین کلمه‌ای است که می‌توان برای حافظ به کار برد.

او با بیان اینکه کلماتی مانند راز، رمز، سر، معما، غیب، پرده و نقاب، محرم، نامحرم و آشنا بسامد بالایی در حافظ دارند، عنوان کرد: دیوان حافظ در کنار دیوان شعرای دیگر کوچک است اما بسامد قرآن در این دیوان، قابل مقایسه با دیوان شعرای دیگر نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا بسامد قرآن در حافظ زیاد است؟ گفت: او خود را هم قرآن خوان، هم قرآن دان و هم حافظ قرآن می‌داند.جحافظ به قرآن خوانی افتخار می‌کند، چرا که هم حافظ لفظ قرآن است و هم حافظ سر قرآن است.

کاکایی با تاکید بر اینکه حافظ مفسر قرآن است اما ما تنها جنبه ادبی آن را می‌بینیم، اظهار کرد: او تنها حافظ لفظ قرآن نیست و همه جا، قرآن دانی را به رخ می‌کشد.

او با بیان اینکه مضامین قرآنی زیادی در حافظ وجود دارد، تصریح کرد: آخر قرآن فهمی، عشق است و درد عشق حافظ هم، درد دین است.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز همچنین ابراز امیدواری کرد که این همایش، آغازی بر خروج قرآن و حافظ از محجوریت باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.