• چهارشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98082214377
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

توصیه متخصص پزشکی ورزش به ورزشکاران دیابتی؛

در هنگام ورزش انسولین را به عضو فعال تزریق نکنید

ورزش ودیابت

ایسنا/اصفهان دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان، گفت: ورزش اثرات بسیار مثبت و خوبی بر افراد مبتلا به دیابت دارد، اما رعایت برخی نکات برای آن‌ها در هنگام ورزش بسیار ضروری و مهم است.

مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ورزش کردن و انجام فعالیت‌های ورزشی برای تمام افراد جامعه در هر سن و شرایطی مناسب و مفید است، اما گروه‌هایی هستند که انجام فعالیت‌های ورزشی به بهبود شرایط زندگی آن‌ها کمک بیشتری می‌کند. افراد مبتلا به دیابت یکی از گروه‌هایی هستند که ورزش و انجام فعالیت‌های ورزشی برای آن‌ها بسیار مفید است.

وی در خصوص اثرات ورزش بر روی افراد دیابتی، افزود: یکی از مواردی که می‌تواند بر روی دیابت، کنترل آن و یا پیشگیری از دیابت اثرگذار باشد ورزش کردن است. در یک فرد دیابتی ورزش کردن کمک بسیاری در برقرار تعادل در فعالیت‌های روزانه فرد، تعادل دارویی، مصرف غذای روزانه و جلوگیری از افت قند دارد.

محمدی ادامه داد: تأثیری که ورزش بر دیابت دارد، بسیار مهم است. در یک فرد دیابتی نه تنها مصرف غذا و کالری می‌تواند اثرگذار باشد، بلکه استرس هم می‌تواند در افزایش و یا کاهش قند خون وی تأثیر بگذارد، بنابراین ورزش کردن به‌نوبه خود می‌تواند با کاهش استرس به این افراد در کنترل دیابت کمک کند.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد تأثیر ورزش کردن منجر به کاهش توده چربی بدن و در نتیجه کاهش وزن در این افراد می‌شود، بنابراین اثر مستقیمی بر کنترل دیابت آن‌ها دارد.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر در ارتباط ورزش و دیابت، بحث حساسیت بدن به انسولین و افزایش دادن آن است که نتیجه این افزایش، حساسیت تنظیم قند خون است. حساسیت به انسولین کاهش برداشت قند از خون و در نتیجه ذخیره کردن آن  را در پی دارد.

این متخصص پزشکی ورزشی در ارتباط با زمان مناسب برای ورزش کردن افراد دیابتی، گفت: افراد دیابتی برای ورزش کردن ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنند و بعد بر اساس نوع دیابت، داروها و رژیم غذایی که می‌گیرند، نوع و زمان‌بندی ورزش خود را مشخص کنند. اما به‌صورت عمومی در این‌گونه افراد یک تا ۳ ساعت پس از مصرف غذا، برای ورزش کردن زمان مناسبی است. اما توصیه مهم این است که حتماً قند خود را با گلوکومتر یا دستگاه سنجش قند خون قبل و بعد از ورزش اندازه‌گیری کنند. توصیه دیگر همیشگی پزشکان این موضوع است که اگر قند خون بالای ۲۵۰ باشد در این زمان ورزش کردن موجب افزایش قند خون می‌شود؛ بنابراین حتماً باید میزان قند خون در زمان ورزش در سطح متعادلی باشد.

محمدی اظهار کرد: توصیه دیگر ما به افراد دیابتی برای ورزش کردن این است که به دلیل دردهای نوروپاتیک یا دردهای عصبی ناشی از قند خون که ممکن است ایجاد شود، در هنگام ورزش حتماً مراقب پاهای خود باشند، کفش مناسب و راحت بپوشند که پاها را به‌خوبی پوشش بدهد و از جوراب ضخیم نخی برای جذب عرق پا، جلوگیری از زخم شدن، تاول زدن و یا دیگر موارد استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بیشتر از یک ساعت و در فواصل منظم ورزش می‌کنند، بهتر است بازهم قند خون را چک کنند و همراه خود نوشیدنی و یا شکلاتی که قند سالم دارد، داشته باشند تا در صورت نیاز و افت قند از آن استفاده کنند.

محمدی در خصوص فعالیت‌های متناسب برای افراد دیابتی، گفت: بهتر است این افراد به‌ صورت روزانه و منظم تحرک داشته باشند. ورزش‌های هوازی که توام با مصرف اکسیژن است مثل؛ دویدن در مسافت‌های طولانی، اسکی، دوچرخه‌سواری و شنا توصیه می‌شود.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان، تأکید کرد: نکته بسیار مهم دیگری که توصیه می‌کنیم این است که، هرگز انسولین خود را در عضوی که بیش‌ از اندازه در حین ورزش از آن استفاده می‌کنند، تزریق نکنند. به این دلیل که در آن عضو خون‌رسانی بیشتری است، بنابراین جذب انسولین سریع‌تر از حد معمول انجام می‌شود و این باعث افت سریع قند خون می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال در فوتبال بهتر است تزریق در بازو و ناحیه شکم این افراد انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.