• یکشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۹:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98021508169
  • خبرنگار : 71021

معاون گردشگری در سومین جشنواره خوراک مطرح کرد:

۲۰۰۰ غذای بومی داریم اما به گردشگران فقط «کباب» می‌دهیم

۲۰۰۰ غذای بومی داریم اما به گردشگران فقط «کباب» می‌دهیم

معاون گردشگری گفت: بیش از ۲۰۰۰ غذای بومی ایران ثبت ملی شده است اما همچنان «کباب» اصلی‌ترین غذایی است که عرضه می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ولی تیموری در «سومین جشنواره گردشگری خوراک با تکیه بر سبک زندگی ایرانی اسلامی با محوریت پلوهای ایرانی ویژه سفره ماه مبارک رمضان» که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، گفت: ثبت بیش از دو هزار نوع غذای بومی و ملی در کشور نشان از تنوع بالای گردشگری غذا دارد، اما با وجود این تنوع متأسفانه در هتل‌ها و مراکز پذیرایی همچنان غذای اصلی عرضه شده کباب است که این امر پس از گذشت چند روز سبب نارضایتی گردشگران از تکرار خوراک‌ها می‌شود. از این رو نقطه قوت تنوع غذایی موجود، به پاشنه آشیل این صنعت تبدیل شده است.

او با تاکید بر این که صنعت گردشگری بین‌المللی است، افزود: باید ذائقه‌ها، روحیات ملل و سلیقه‌های بین‌المللی به صورت توجه به نوع و نحوه تهیه غذا برای گردشگران خارجی، علیرغم لحاظ کردن معیارهای بومی و فرهنگی خودمان، رعایت شود. به عنوان مثال سلایق غذایی گردشگرانی که از آسیا آمده‌اند با گردشگران اروپایی متفاوت است.

وی تاکید کرد: گردشگری غذا امروز به رویکرد جدیدی تبدیل شده است و بسیاری از گردشگران با هدف تجربه مزه‌ها و طعم‌های جدید خوراک سفر می‌کنند، این رویکرد می‌تواند با توجه به تنوع گسترده غذایی کشورمان، جذب گردشگران این حوزه را به دنبال داشته باشد.

معاون گردشگری همچنین از تأثیرات صنعت گردشگری در بُعد اجتماعی سخن گفت و افزود: گردشگری اصطلاحاً صنعت کسب و کارهای کوچک و متوسط است و طبق آخرین آمار سازمان جهانی گردشگری برای ایجاد شغل در این حوزه، میزان بودجه، هزینه و اعتباری که لازم است ۴۰ درصد نسبت به سایر حوزه‌ها پایین‌تر است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از تأثیرات مهم اجتماعی این صنعت ایجاد روحیه نشاط اجتماعی است که لازمه هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

تیموری اظهار کرد: ویژگی دیگر در بُعد اجتماعی این است که شغل‌ها و کسب و کارهایی که در حوزه گردشگری ایجاد می‌شود، به بخش خاصی محدود نمی‌شود. معمولاً مثل یک شبکه مویرگی کل کشور را از بزرگ‌ترین شهرهایمان و از مقاصد گردشگری مطرح تا دورترین روستاهایمان را درگیر می‌کند. از این رو متأثر از تأثیرات اقتصادی، گستردگی مشاغل، توزیع عادلانه درآمدها و ثروت را در کشور به دنبال دارد.

او همچنین در تحلیل درآمدزایی صنعت گردشگری در کشور، گفت: طبق آمار سازمان جهانی گردشگری به ازای هر یک گردشگر در جنوب آسیا که ما نیز در این منطقه هستیم، ۱۴۹۰ دلار وارد آن مقصد یا آن کشور می‌شود. این همان تأثیرات مستقیم گردشگری است.

معاون گردشگری تاکید کرد: حوزه گردشگری به حضور بخش‌های مختلف کشور نیاز دارد. اگر گردشگری یک مطالبه عمومی باشد و تبدیل به اراده ملی شود در این صورت می‌تواند جایگزین نفت شود. از این رو نیاز است این حوزه به جریان عمومی تبدیل شود.

تیموری با ابراز خرسندی از حضور در نشست حرفه‌ای و علمی دانشجویان حوزه هتلداری و گردشگری، نسبت به ارتباط هر چه بیشتر حوزه دانشگاه و معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور دستیابی به استانداردها و پژوهش‌های به روز، ابراز آمادگی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.